Reportatge Tretzevents Reportatge Tretzevents

Què és el temps?

Línies curioses de núvols

Mitjana (0 Vots)

Totes les edats són bones per a aprendre. Vosaltres, que fa només uns quants anys que heu nascut, us trobeu en un moment de la vida en què no pareu de descobrir les coses que us envolten. Mirant, observant, s’aprèn molt. Us heu de fixar en el paisatge, però, encara més, en la natura. La natura no solament és saber estimar el paisatge, les flors i els animalons del bosc; la natura també és mirar una mica més amunt, mirar cap al cel.

El cel ens ofereix sorpreses a tots gairebé cada dia. Segur que tots heu sentit a dir la paraula núvol, i, fins i tot, sabeu què és. Us recordo, per si de cas, que els núvols són aquestes formes, de vegades curioses i boniques, que apareixen al cel. Potser a alguns de vosaltres us agrada contemplar els núvols, una cosa que no us ha d’avergonyir, perquè ho fan moltes persones. Segur que us heu adonat que poden tenir moltes i moltes formes, com també poden tenir colors diferents. Per exemple, uns núvols s’assemblen a cabells, uns altres a coliflors, mentre que uns altres, igualment, poden semblar plats. De vegades són blancs, però també poden ser grisos i foscos. Aleshores és quan hem de pensar que potser plourà, que caurà aigua dels núvols que no deixen veure el Sol si és de dia o la Lluna si és de nit. I, si són molt i molt grossos, sentirem trons, aquell soroll que ve dels núvols més negres i que, si és fort, n’espanta més d’un.

Segurament, a part de mirar els núvols, teniu curiositat per altres coses de la natura que no són el paisatge, les flors i els animalons del bosc que us he dit abans. Potser amb la neu ho passeu tan bé com amb els núvols, o encara més, sobretot perquè hi podeu jugar, encara que sigui freda. Moltes vegades, per cert, heu d’anar a la muntanya, perquè allà on viviu no en trobeu, de neu. També pot ser que us hagueu quedat amb la boca oberta mirant un arc de Sant Martí, aquella mitja rodona de colors que es veu quan plou i fa sol. En canvi, és molt possible que el fred, la calor i el vent no us agradin, però això els passa a moltes persones. Doncs bé, tant els núvols, com la pluja, la neu, l’art de Sant Martí, el fred, la calor i el vent no solament són natura, sinó que els podem veure com una sola cosa, és a dir, els podem resumir tots junts amb la paraula temps.
Com que ens afecta a tots, la gent parla del temps. Per exemple, quan aneu a l’escola al matí, és millor que no faci gaire fred. Si en fa molt, de fred, us podeu refredar i acabareu per constipar-vos. Per tant, el temps us afecta. Tothom vol saber quin temps farà

demà, saber si haurem d’abrigar-nos o si haurem d’agafar el paraigua. El temps, us puc dir, forma part d eles nostres vides. Sempre tenim algun temps o altre, és a dir, amb Sol, tapat de núvols, calorós, plujós, ventós, o d’altres maneres. Anem on anem, al mar a banyar-nos o a la muntanya de vacances, no ens escaparem del temps.
Temps i meteorologia són el mateix. Dir-ne temps és la manera més senzilla, més fàcil. Dir-ne meteorologia ens fa més seriosos, ens fa més adults, i cada dia que passa les persones fan servir més la paraula meteorologia que la paraula temps.
Hi ha persones, i no m’estranyaria que en coneguéssiu alguna, que els encanta la meteorologia. Són gent que són feliços escoltant el soroll dels trons, veient núvols negres, o sentint un vent fort a la cara. Algunes persones, de vegades, no paren de fer fotos

als núvols, i no és impossible que trobeu algú que no va a dormir fins que no arriba la tempesta que estava prevista per a la nit. No us dic que no aneu a dormir fins que els trons no arribin, però podeu començar a fer alguna primera fotografia a aquells núvols que més us cridin l’atenció, a aquells que us semblin més interessants. Penseu que l’afecció pel temps, per la meteorologia, o sigui, les ganes de passar-ho bé amb tot això que us explico pot començar a la vostra edat.
Per anar acabant, us convido que sapigueu apreciar el valor que té la natura, que estimeu les coses que us envolten i que aprecieu els llocs per on camineu, sobretot si aneu al bosc i a la muntanya. I no oblideu, tampoc, i sobretot, de mirar, cada dia que passi, els núvols i les moltes i boniques formes que poden agafar. Que no us sorprengui que, si ho feu d’aquesta manera, potser d’aquí a pocs anys podeu saber el temps que farà. Al principi, us podreu equivocar, però més endavant ho acabareu per endevinar: direu que plourà, i plourà, o direu que farà sol, i en farà. Ho voleu intentar?

Per J. Sacasas I Lluís

Font d'informació: Revista Tretzevents