Laboratoris de lectura portàtils Laboratoris de lectura portàtils

Què són els Laboratoris de lectura portàtils?

Els laboratoris de lectura portàtils són espais de creació per a les famílies que conviden a experimentar al voltant de la lectura, entensa en el sentit més ampli del terme, permeten gaudir de l'essència dels llibres infantils des de la vessant creativa. Es miren els llibres d'altra manera, s'experimenta amb ells per treure'ls tot el suc que ofereixen. Es tracta d'una experiència enriquidora, amb un format que sorprèn.

S'assumeixen certs riscos, experimentar amb les paraules i les imatges és emocionant i enriquidor però també perillós, el que pugui passar durant el procés és tant incert com el resultat. Recorda! els llibres són els protagonistes d'aquests laboratoris i el nostre material de treball i investigació.

Cada laboratori és un bombonet, una caixa de sorpreses. 

 

Una miqueta d'història

A partir de 2010 la Biblioteca Roca Umbert de Granollers va començar a fer tallers familiars anomenats Laboratoris de lletres i imatges dissenyats i conduits pel bibliotecari infantil. Dos anys després s'organitza una primera trobada de treball per definir que són aquests laboratoris de lectura. Fins 2016 ja s'han fet 4 edicions i des de fa 2 anys s'han impulsat per moltes biblioteques de la xarxa diferents models de laboratoris de lectura portàtils. 

Durant l'any 2015 les biblioteques participants van rebre tres laboratoris ja construïts: “L’armari de l’Olivia”, “Quatre caixes i un univers” i “Avui és un bon dia per canviar el món”. L'any 2016 es van afegir dos laboratoris més: “Pim, Pam, Pomelo!” i “El calaix de l’artista”, i es va crear un nou laboratori: L'amor o papallones a la panxa. Aquest 2017 segueixen en marxa aquests laboratoris i cada cop són més les biblioteques que els ofereixen als seus usuaris.

Sapiguem més sobre els laboratoris

Un armari ple de roba adequada per a una porqueta molt especial, 4 caixes ben diferents amb lletres per fora i moltes sorpreses al seu interior i una plaça molt especial al mig de l'espai de la biblioteca són escenaris singulars on es desenvolupen els tres primers laboratoris de lectura portàtils. 

Ens podem endinsar als tres primers laboratoris on com sempre rebren una benvinguda personalitzada, aprenerem que és un laboratori i gaudirem d'exercicis per activar els sentits.

  • Laboratori 'L'armari de l'Olívia'

Heu fet mai de dissenyadors de moda? Un dels personatges més famosos dels darrers temps reclama la nostra creativitat.

Ho tenim tot apunt: la cinta mètrica, les tisores i una gran quantitat de dissenys i vestits inspiradors.

Us atreviu a vestir l’Olívia?

Durant 90 minuts pares i fills descobriran moltes coses sobre aquest personatge i l'ajudaran a preparar-se per poder assistir a molts actes diferents. 

Tindrem una Olívia de cartró molt gran i l'haurem de dissenyar el vestuari que li podrem provar. Per fer-ho bé consultarem les seves històries, coneixerem millor els seus gustos.

Anna Karenina  / Jennifer Adams

Olivia en Venecia / Roald Dahl

L'Olívia i les princeses / Ian Falconer

Olívia  / Ian Falconer

Els vestits de Rosie Flo / Knister


  • Laboratori 'Quatre caixes i un univers'

Quatre caixes que afi rmen no ser-ho.
Quatre colors que pinten el món.
Una sorpresa, temps per mirar i coses que
canvien fins a tornar a ser el que eren.
Ho vindreu a investigar?

Pares i fills trobaran a la biblioteca quatre caixes amb lletres a les seves cares. Seguint l'ordre adequat podran llegir el nom i cognom d'una autora de contes molt important : Iela Mari.

A partir d'aquí es ja es podrà anar descobrint el que s'amaga a cadascuna de les caixes,. Sempre hi haurà un conte diferent acompanyat d'altres elements que fan referència a 4 aspectes presents a l'obra de l'autora sorpresa, cicles, creació i metamorfosi. 

El erizo de mar / Iela Mari

Las estaciones  / Iela Mari

Historias sin fin / Iela Mari

La manzana y la mariposa / Iela Mari

El petit globus vermell / Iela Mari


  • Laboratori 'Avui és un bon dia per canviar el món'

Atenció! Tots aquells i aquelles que creguin que és possible viure en un món millor, queden convocats a la plaça central. Des d’allà s’analitzaran realitats diverses, es donaran a conèixer accions interessants i decidirem com podem actuar per embellir el nostre entorn.

Moltes gràcies, Infants en acció.

Arribarem al mig de la plaça d'un poble on trobarem 4 realitats que podem transformar. A partir del llibre Guerrilla art Kit de l’autora Keri Smith. Explicarem als infants que aquests llibres estan plens de propostes per explorar el món i transformar- lo a través d’accions senzilles, que posarem en pràctica per l'entorn més proper.

Caja de cartón  / Txabi Arnal

Cómo ser un explorador del mundo / Keri Smith

Guerrilla art kit / Keri Smith

El gran gris / Jörg Muller

El jardí feliç / Michael Foreman


I continuem, desitgem seguir molt de temps ajudant a vestir-se a l'Olívia, descobrint unes caixes curioses, o canviant el món cada dia... a més de, com veurem a continuació, tenint papallones a la panxa, amagant-nos a horts màgics o descobrint les eines que utilitza cada artista...

 


  • Laboratori 'Pim, Pam, Pomelo!'

Hortalisses, 30%; insectes, 2%; preguntes filosòfiques, 18%; somnis, 9%; aventures, 15%; humor, 9%; emocions, 12%; incerteses, 5%; complexos, 0% = 100% POMELO.

Espècie de km O, vinguda directament des del seu hort, sense intermediaris.

Arribarem a l'hort d'en Pomelo que és un petit elefant i després de parlar sobre els elefants i veure un parell de contes on surt en Pomelo es pot parlar d'allò que fa única a cada persona. Després es pot preparar una caixa "hortfantàstica" amb productes extrets de l'hort d'en Pomelo.

 

En Pomelo és elefantàstic / Ramona Badescu

En Pomelo és feliç / Ramona Badescu

En Pomelo somia / Ramona Badescu

Pomelo viaja / Ramona Badescu

Pomelo y la gran aventura  / Ramona Badescu


  • Laboratori 'El calaix de l’artista'

L’artista ha obert un calaix i hi ha guardat la llum d’avui. Demà potser hi posarà el paisatge que veu des de la seva habitació. També serà un bon lloc per a les postals d’estiu i els objectes que recull del carrer quan passeja. Qui sap si algun dia tot això li farà servei davant d’un full en blanc.

I tu, què hi guardes, al teu calaix d’artista?

Les famílies trobaran 12 caixes amb objectes al seu interior corresponents a 12 artistes diferents. També disposaran de contes que es relacionen amb aquests 12 continguts. A partir d'aquí les famílies rebren la seva caixa amb la que podran fer algunes divertides manualitats.

La Caricia de la mariposa El diario de la caja de fósforos Sóc un artista El dia que les ceres de color van dir prou El museo Pintors

  • Laboratori 'L'amor o Papallones a la panxa'

Aquest matí he sentit papallones a la panxa. Volaven esvalotades pel meu estómac sense que jo pogués fer-hi res. Els he ordenat que s’estiguessin quietes. He obert la boca tant com he pogut perquè poguessin sortir. Però no hi ha hagut res a fer. Com hi han anat a parar, a la meva panxa? Què em passa? És greu? Algú em pot ajudar?

Un cop ha quedat clar que el que provoca les papallones a la panxa és el amor, es poden iniciar diverses accions com fer una carta amb tinta invisible, decorar una capseta de paraules, crear unes ulleres de l'amor o fer perfums entre d'altres idees. Totes aquestes creacions es poden guradar per entregar-les a les persones estimades o intercanviar-les entre els participants dels tallers.

 

L'abraçada / David Grossman

Endevina com t'estimo / Sam McBratney

¿Qué es el amor? / Davide Cali

Sempre t'estimaré / Robert Munsch

Te quiero un montón / Alain Serres


Una última informació per a les mares i els pares:

Aquests són els objectius dels laboratoris portàtils de lectura:

  • Regalar als infants i a les seves famílies experiències de lectura compartides, signifi catives i especials.
  • Fomentar la biblioteca com a espai de descoberta, lectura i creació.
  • Facilitar la formació literària tot oferint claus de lectura diverses.
  • Enriquir el bagatge cultural i literari dels infants i les seves famílies acostant-los a autors i obres de la literatura infantil i els llibres per a infants.
  • Crear una relació de confi ança amb el personal de la biblioteca i posicionar-lo com a referent per a les famílies.

Vés a inici de Gènius