Es publiquen les lectures finalistes de la 7a edició del Premi Menjallibres

Una activitat de foment a la lectura, adreçada als estudiants de 1r a 4r d'ESO de Vilanova i la Geltrú

Amb la publicació de les lectures finalistes es dóna el tret de sortida a la 7a edició del Premi Menjallibres. Un projecte organitzat per la Regidoria de Cultura, mitjançant la Xarxa de Biblioteques Municipals, i el Servei d'Educació de l'IMET, que té com a objectiu fomentar el gust per la lectura entre els nois i noies de primer fins a quart d'ESO, alhora que els ha de permetre millorar les competències lectores com a eines bàsiques per a l'èxit escolar i l'aprenentatge.

Per la Primera tinenta d'alcaldia i regidora de Cultura, Teresa Llorens, es tracta d'una acció plenament consolidada “Després de set anys consolidem plenament una proposta que, amb el pas dels anys, ha anat incorporant nous lectors. Teresa Llorens ha recordat que “la primera edició estava adreçada als estudiants de 1r i 2n d'ESO, i que actualment hi participa tot l'alumnat d'aquesta etapa educativa” A més del foment a la lectura, el projecte compta amb altres al·licients per als joves lectors com “les trobades amb els autors o l'ús de les noves tecnologies en la promoció de la lectura i la seva difusió”

La falta de comprensió lectora està fortament vinculada al fracàs escolar. Un aspecte que per la regidora d'Educació, Rosalía Márquez, fa pensar que la poca freqüència lectora va lligada a un baix rendiment en gairebé totes les matèries, perquè – ha dit - si no s'entén bé el que es llegeix resulta molt complicat comprendre el contingut de la matèria i tenir un bon aprenentatge.

Segons dades del Consell Superior d'Avaluació, el nivell de comprensió lectora de l'alumnat de primària ha reculat els últims anys i hi ha una quarta part dels estudiants que acaba sisè sense entendre bé el que llegeix. Les dades de 2021 indiquen que un de cada quatre alumnes finalitza la primària sense assolir un nivell lector que li garanteixi comprendre amb facilitat allò que llegeix.

Les lectures finalistes de l'edició del curs 2023/2024 són les següents (per a 1r i 2n i 3r i 4t d'ESO respectivament):

• Un far a la fi del món de Gerard Guix
  • Noceà de Ricar Efa
  • Constel·lacions de Quim Torre

• Fills d'Eodhum: l'amenaça verda de Roger Torres
  • Omni de Jaume Valor
  • La tercera màscara de Care Santos

Aquestes obres han estat seleccionades pels Grups Promotors, formats per dos representants del professorat i dos representants de l'alumnat de centres de secundària, representants de les llibreries locals, una representant de les biblioteques municipals i una autora local vinculada a aquest gènere.

Per fer la selecció el grup promotor tracta de conjugar llibres de temàtica diversa, que puguin cobrir les expectatives dels lectors i oferir una representació equilibrada del més interessant i representatiu de la narrativa actual.

L'alumnat dels centres de secundària de la ciutat, que participa de forma voluntària en el projecte, llegirà les obres finalistes seleccionades, tindrà l'oportunitat de conèixer i parlar amb els seus autors i seran els encarregats d'escollir, a través dels seus vots, l'obra guanyadora.

Paral·lelament al Premi Menjallibres es farà el Concurs de Booktràilers obert a tots els participants. Per aquest concurs es compta amb el suport del Museu del Ferrocarril de Catalunya, de l'Scaparium Room Scape, la plataforma Filmin i Spring Projeccions, que fan possibles els premis que reben els estudiants guanyadors.

29/09/2023