Detall d’article - Gènius

Article

Tricentenari 1714-2014

Logotip dels actes commemoratius

Aquest any 2014, es compleix el 300 aniversari dels fets que van succeir l'11 de setembre de 1714. Moltes institucions, com la Generalitat de Catalunya, els Ajuntaments, les Diputacions... han organitzat de manera coordinada, moltes activitats per commemorar aquesta data tan important.

Però, què va passar exactament l'11 de setembre de 1714? Per entendre-ho, ens hem de remuntar a la Guerra de Successió (1702-1714).

El rei Carles II, va morir sense descendència (no va tenir fills), i això va provocar un conflicte internacional per a la successió a la Corona. Per una banda estaven els països partidaris de l'arxiduc Carles (entre els que es trobaven els catalans), i els partidaris de Felip de Borbó (que comptava amb el suport de Castella).

Els catalans partidaris de l'arxiduc Carles, van signar un pacte d'ajut militar amb Anglaterra, i van proclamar l'arxiduc Carles, rei.

Aquest fet va provocar una guerra civil a la península, però la superioritat dels militars de Felip de Borbó, la marxa del rei Carles a Àustria, i la signatura del Tractat d'Utrech (1713), van posar fi a la guerra, confirmant a Felip V com a rei d'Espanya.

Malgrat que la ciutat de Barcelona va resistir durant 14 mesos l'assetjament (més detalls als apartats de Rafael Casanova i la bandera de Santa Eulàlia), l'11 de setembre de 1714 es va haver de rendir a les tropes borbòniques, amb conseqüències molt greus per a Catalunya: desaparició de les institucions pròpies, pèrdua de control econòmic, i imposició de la llengua castellana, entre d'altres.

Si voleu saber més coses sobre aquests fets, a les biblioteques trobareu molts llibres que tracten aquest tema, com 1714, 1714 : l'última bandera, Aquell dia de 1714... també podeu consultar aquest article de la revista Sàpiens, que explica molt bé aquests fets.

Al catàleg:

"1714 : l'última bandera" Marc Donat

"Aquell dia de 1714A. Munné-Jordà

"El maletí malgirbat i la llibreta vella" Anna Obiols

"La Història que en Roc Pons no coneixia : 1714Jaume Cabré

Article de revista destacat i novetat d'aquest any:

"Sapiens"

"1714" Jordi Sierra i Fabra

Podeu aprofitar per fer alguna excursió a llocs que van ser importants al 1714, els descobrireu al següent enllaç, i descobrir a què jugaven o què menjaven en aquella època. Fins i tot, trobareu receptes de cuina. Us animeu a preparar un àpat de 1714?.

També descobrireu moltes coses relacionades amb el 1714, en el següent joc virtual del Club Súper 3.

Recursos interessants:

Font d'informació:

La teva privacitat és la nostra prioritat

• Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
  • Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.