Guia de lectura
Un llibre: joc i bones festes
L’any 1944 Jorge Luis Borges, al llibre Ficciones, publicà dos contes: “Examen de la obra de Herbert Quain”; i “El jardín de senderos que se bifurcant”. Són històries amb varis fils argumentals que poden discórrer per un laberint i en temps diferents. Dues peces brillants, tant pel que fa a l’estil, com a la trama literària.
Vint anys després, l’any 1964, Julio Cortázar va publicar Rayuela, un llibre de 155 capítols que el lector pot llegir de forma lineal, o començar pel capítol 73 i seguir la ruta proposada per l’autor. Cortázar, a més d’implicar el lector, va voler trencar amb les convencions formals de la novel·la. És una de les obres més representatives del Boom llatí americà.
Aquestes festes passarem moltes estones a casa, estem a l’etapa final de la COVID-19, pot ser un bon moment per jugar i buscar noves formes, potser disruptives, que ens permetin avançar cap a una societat millor. Us presentem una llista d’obres que incorporen el joc d’alguna manera. Jugueu?
Data de creació: 10/12/2020
Última actualització: 10/12/2020
Seccions de la guia
Llibres
Elías Tarsis y Marc Amary son dos genis dels escacs que s’enfronten en una partida a Paris, pel Campionat Mundial. Son enemics irreconciliables i tots dos estan marcats per fortes i oposades personalitats. Tot i ser molt diferents tenen un aspecte personal en comú: un passat obscur.
Novel.la amb alta dosi d’intriga, divertida i alhora profunda.
Isobel viu amb la seva esperpèntica família a un poble d’Anglaterra. La seva vida està marcada per la misteriosa absència de la mare, l’Eliza. En arribar a l’adolescència inicia la recerca de la mare, a través del temps i l’espai, enderrocant ombres de la memòria, secrets familiar i silencis obscurs.
Una historia singular narrada amb l’estil característic de l’autora: sensibilitat exquisida, crueltat i humor. Veritats explicades amb despietat i alhora amb molta tendresa, ironia, elegància i to poètic.
Forma part d’una obra que reuneix contes i relats. El libro de arena és l’últim conte. El protagonista, que adopta el nom de Borges, rep, de mans d’un estrany venedor, un llibre sagrat amb una numeració de pàgines no correlativa. Borges se n’adona que un cop passa una pàgina, li és impossible tornar-la a trobar. El venedor li explica que ni el llibre ni la sorra tenen principi ni fi.
El mateix títol ja és un “divertimento” de la llengua. És un llibre de fragments de paròdies, de petits poemes, de palíndroms, de jocs amb el llenguatge i la literatura. Dedica el llibre a una misteriosa Carolina Sesé.
Cabrera Infante va ser un excel·lent narrador, periodista i crític de cinema cubà. La major part de la seva producció literària és una recreació tipogràfica, de fonètica i d’ortografia.
L’obra comença amb l’entrada d’un home a un castell que està al mig d’un bosc. Hi troba gent asseguda, menjant, i s’uneix a una de les taules. L’home nota massa silenci i, quan intenta parlar, s’adona ha perdut la veu igual que la resta de comensals. Tots volen explicar la història de com han arribat allà, però només ho poden fer quan un dels homes porta unes cartes de tarot i comencen a jugar.
2044. Wade Watts, anomenat Parzival en el món virtual, és un jove amb una existència trista que passa les hores connectat al videojoc Oasis. Com altres milions de jugadors, cerca el llegendari ou de Pasqua del difunt creador d’Oasis perquè hi va amagar la fortuna acumulada en vida. Molt adient pels nostàlgics de la cultura pop dels vuitanta.
Fiodor Dostoievski no podia resistir-se a una taula de joc. Tant se val quina fos la seva situació financera. S’hi asseia i apostava. Aquesta novel·la curta, escrita en un mes, parteix de la passió pel joc per retratar les misèries d’una colla d’aristòcrates russos i fer una reflexió lúcida i dolorosa sobre el caràcter rus.
L’Eleni té 40 anys i treballa de minyona a un hotel de l’illa Nexos. Du una existència insípida i monòtona, a cavall entre la feina i la vida domèstica d’esposa i mare. Un dia treballant tomba una figura d’un tauler d’escacs que uns turistes tenen a l’habitació. A partir d’aquell moment es desperta en ella una passió pel joc d’escacs que capgirarà i alliberarà la seva vida.
Imaginem un edifici de París al que li han tret la façana i podem veure des de la primera planta fins a les golfes. Visualment seria com un gran puzle, on cada peça és una de les habitacions de l’edifici.
Georges Perec va parlar a cada capítol d’aquesta novel·la d’una habitació diferent, fent referència als inquilins del passat i del present. El resultat és una sèrie d’històries de vida que es relacionen entre elles per acabar conformant el gran puzle de la comèdia humana.
Isaac i Esther són dos joves jueus que descobreixen l’amor al gueto de Vilna (Lituània). La seva vida i la de la resta de nens del gueto depèn d’una partida d’escacs, la que Isaac es veu obligat a jugar amb el comandant Schoger. Si el noi guanya, els nens se salvaran, però ell morirà. Si perd, ell seguirà viu, però els nens seran deportats.
Aquesta novel.la explica la historia d’una obsessió, la que viu amb els escacs el gran mestre Luzhin. Va ser un nen solitari i tímid i en el joc dels escacs hi va trobar la seva salvació. Però al mateix temps que es va fent gran la seva passió es va convertint en una obsessió que el pot destruir.
L’any 2000 la cineasta Marleen Gorris va realitzar una adaptació cinematogràfica de l’obra, protagonitzada per John Turturro y Emily Watson.
La Catherine Velis és experta en ordinadors i aficionada a les matemàtiques. Rep l’encàrrec d’un marxant d’antiguitats de trobar un joc d'escacs llegendari, que va pertànyer a Carlemany. En aquest joc s'amaga una antiga fórmula vinculada a l'alquímia i a la maçoneria.
La novel·la transcorre a Europa, al llarg dels anys 1790 fins a 1973. Temps actual i Revolució francesa es donen la mà per portar-nos aquesta aventura plena d’acció, misteri i misticisme.
Una tempesta, que l’home de temps no havia previst, agafa a tothom per sorpresa la Nit de reis de 2013. Has fugit de casa, et trobes en una estació de metro i hauràs de resoldre un dilema: desenterrar, junt amb els teus amics, una màquina del temps que vau enterrar fa vint anys o seguir amb la teva vida. Una història amb trenta-set finals possibles.
La Gemma Pasqual, ens endinsa en una història de ciència ficció, una distòpia, on segons els likes què tinguis, aquesta serà la teva posició dins de la societat. I, on els colors permesos només seran: el blau i el blanc. La Kas (La Kassandra), gràcies a un gir inesperat, descobrirà un altre món totalment diferent al viscut fins ara.
Imaginem un edifici de París al que li han tret la façana i podem veure des de la primera planta fins a les golfes. Visualment seria com un gran puzle, on cada peça és una de les habitacions de l’edifici.
Georges Perec va parlar a cada capítol d’aquesta novel·la d’una habitació diferent, fent referència als inquilins del passat i del present. El resultat és una sèrie d’històries de vida que es relacionen entre elles per acabar conformant el gran puzle de la comèdia humana.
Inicis del segle XVIII. Frontera entre Prússia i Polònia. Dos homes desesperats fan un intercanvi d’identitats. L’un és un cavaller desertor, per un malentès, de l’exèrcit de Carles XII de Suècia. L’altre és un lladre de camins en hores baixes. Tots dos confien que l’intercanvi millorarà la seva sort. Però cal tenir present la fatalitat.
Al Jardí de Luxemburg de París dos homes juguen una partida d’escacs davant una multitud de públic. Un d’ells és el campió local i el seu oponent un jove desconegut al lloc. El duel posa de manifest la passió pel joc, la delicada guerra mental per guanyar, a qui afavoreix el públic i com aquest pot determinar una derrota o una victòria.
Historia intensa però curta, de només 77 pàgines, que compta amb boniques il·lustracions de Jean-Jacques Sempé.
Mirko Czentovicz, un geni dels escacs que ha estat campió del món, s’embarca per viatjar de Nova York a Buenos Aires. A bord trobarà un misteriós contrincant, el senyor B., un noble vienès que fuig dels nazis. A través d’un tercer passatger, presenciarem la confrontació entre ambdós adversaris i la capacitat de resistència de l’home sotmès a pressió.