Reportatge Tretzevents
Què sabem del color groc?
Imatge de l'article de la revista Tretzevents
El groc és un color primari. És un color molt inestable: amb un pessic de vermell o de blau n'hi ha prou per a embrutar-lo i treure-li brillantor.
El groc és un color contradictori: tant simbolitza l'optimisme, l'alegria i el divertiment, com l'enveja, la mentida i la ira.
Quants noms coneixes per a anomenar diferents tons de GROC?
Te'n direm uns quants:
SAFRÀ ocre Beix
topazi Ros
daurat PALLA ambre
SORRA llimona
A la Xina el groc és el color de la glòria, de la saviesa, de l'harmonia i de la cultura. Hi ha un conte xinès que explica com Déu, un cop modelats els humans en terrissa, en un primer intent de coure'ls al forn se li van coure poc i li van quedat esmorteïts, massa blancs; en un segon intent, li van quedar massa cuits i se li van cremar una mica, i en un tercer intent, li van quedarperfectes: d'un bonic groc daurat.
El groc és un color intens; és per això que l'hem adoptat com a senyal d'advertiment.
El trobem en llocs com ara: La targeta groga al futbol. La premsa groga.
També alguns insectes, com les vespes, l'exhibeixen com a avís de perill.
Kandinsky deia que el color groc produïa desassossec, i que tenia un gust àcid i càustic, i una olor agra.
La llimona ballarina
esbufega esporuguida
Balla amb un plàtan pansit
que no sap ni moure un dit!
Font d'informació: Article de la revista Tretzevents