Inauguració de la Biblioteca l’Alzina de Palau-solità i Plegamans

El divendres 14 de juny s'inaugura la nova Biblioteca l'Alzina en un acte institucional que serà presentat pel meteoròleg i veí de la vila, Eloi Cordomí i clourà amb l’actuació musical a càrrec del duo palauenc Núria i Lau, de guitarra i veu. L'endemà, dissabte 15 de juny, hi haurà jornada de portes obertes: En el marc de La Fresqueta, la Cia Baldufa presenta l'espectacle itinerant familiar "Zeppelin", que començarà a les 11 hores a la plaça Doctor Robert i acabarà el recorregut a les portes de la Biblioteca l'Alzina. Tothom qui ho vulgui podrà passejar per l'interior de l'edifici i conèixer les instal·lacions. Tot i això, el servei de préstec de llibres encara no estarà en funcionament fins el dilluns 17.

Biblioteca l’Alzina de Palau-solità i Plegamans

Aquest espai no només amplia l'oferta cultural del municipi, sinó que es converteix en un punt de referència per a la comunitat. El nou equipament substitueix l'actual biblioteca municipal de Can Cortès i s'integra en la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona. Amb aquesta obertura, la Xarxa de Biblioteques Municipals compta ja amb 235 biblioteques i 12 bibliobusos a la demarcació de Barcelona.

Resultat d'un projecte comunitari i participatiu

La Biblioteca l'Alzina sorgeix d'un procés participatiu amb la ciutadania de Palau-solità i Plegamans, que ha contribuït en la definició dels usos dels diferents espais, l'especialització del fons bibliogràfic (energies renovables, natura i món rural) i la tria del nom de la biblioteca. El nom de l'Alzina es va escollir per votació popular amb propostes que es van fer des de totes les escoles del municipi, (l’Alzina és un element Patrimonial de Palau-solità i Plegamans, molt valuós per la ciutadania).

La biblioteca compta amb un fons especialitzat en energies renovables, natura i món rural, així com en centres d’interès en família i fons per a joves.

Aquest projecte reflecteix els valors d’adaptabilitat, diversitat, sostenibilitat, flexibilitat i proximitat. La biblioteca es proposa com un espai de convivència i aprenentatge per a tots els públics, adaptant-se a les necessitats de la comunitat i promovent la cohesió social.

Una biblioteca multifuncional

La biblioteca està organitzada en diversos espais adaptats a diferents públics i usos. Allotja una col·lecció inicial de més de 23.000 documents (21.083 llibres, 2.150 CD i DVD, 113 revistes i 8 diaris). A la planta baixa, el vestíbul lluminós dona accés a l'espai infantil "L'Aglà", la Zona Jove, l'Auditori Lluís Ventura, les aules d'estudi (obriran 24 hores i s'hi podrà entrar des d'un accés independent controlat amb identificació personal) i la cafeteria amb terrassa. A la planta superior hi ha l'Espai General, l'Aula Digital i una sala compartida amb l'Arxiu Municipal, que també té accés independent des de l'avinguda de Catalunya.

Horaris d'obertura

Els horaris estan coordinats per satisfer diverses necessitats: La biblioteca obrirà totes les tardes laborables i alguns matins (de dilluns a divendres de 15.30 a 20 h i dimarts i dijous de 9.30 a 13.30 h), l'arxiu municipal obre al matí. Les aules d'estudi estaran disponibles durant 24 hores, els 7 dies de la setmana.

Un edifici singular i sostenible

La nova biblioteca destaca per la seva arquitectura moderna i sostenible. L'edifici, obra de l'equip Brunet- De Luna Arquitectes, té una forma cilíndrica fàcilment identificable i compta amb una superfície útil de 1.555 m² útils distribuïda en dues plantes. La façana està recoberta amb un material aïllant tèrmic i solar que contribueix a la circulació de l'aire, minimitzant el consum energètic i el manteniment. Amb una qualificació energètica A, la biblioteca utilitza principalment energia elèctrica, generada en bona part a partir d'energia renovable, geotèrmica i fotovoltaica. A més, la distribució dels espais facilita una gestió eficient.

A nivell global, el disseny dels espais s'ha fet d'acord amb l'estratègia municipal d'aposta per la igualtat de gènere i el disseny inclusiu. Els principals valors del projecte són l'adaptabilitat, la diversitat, la sostenibilitat, la flexibilitat i la proximitat.

Compromís amb el desenvolupament sostenible

En línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides, la Biblioteca l'Alzina vol ser un instrument educador i transformador en temes mediambientals, i un aparador cultural per a les entitats i esdeveniments del municipi. La seva inauguració representa un compromís ferm per part de l’ajuntament per promoure el benestar de la ciutadania i el desenvolupament comunitari.

10/06/2024