Detall d’article - Gènius

Article

Les orenetes

Oreneta volant

Quan arriba el bon temps es comencen a sentir per pobles i ciutats els xiscles  d’uns petits ocells d’ales negres i ventre  blanc  que volen per damunt les cases: són les orenetes.  Venen a la primavera, a instal·lar-se a teulades i racons de les cases, per posar els seus ous i criar  els pollets.

Si mireu sota els balcons de les cases antigues, o sota les teulades , veureu uns nius fets amb fang i trossets de palla. Allà s’instal·len les orenetes per reproduir-se .  Les femelles posen  els ous ( uns 4 o 5) i els incuben  entre 14 i 16 dies. Un cop nascuts els pollets , els pares els alimenten durant quasi un mes, amb petits insectes que cacen al vol.  Quan els pollets comencen a volar, fan petits vols fins a llocs propers i els pares els segueixen alimentant  fins que ja saben valdre’s per ells mateixos.

A finals d’estiu emigren cap a l’Àfrica, perquè no els agrada gens el fred, i no tornaran fins la primavera següent , que vindran a instal·lar-se al mateix niu de l’any anterior. Per aquest motiu és important no destruir els nius d’orenetes que hi ha a les cases (també es diu que porta bona sort tenir orenetes ).

A més les orenetes serveixen per indicar quin temps farà: si volen alt, bon dir bon temps i si volen baix, pluja. Això és degut a que els insectes de que s’alimenten , quan hi ha anticicló (els meteoròlegs indiquen que es senyal de bon temps)  volen alt i per tant les orenetes pugen per caçar-los.  Però quan hi ha baixes pressions ( possibilitat de pluges) els insectes volen baix  i les orenetes també.

Per últim et deixem amb dues dites populars; Les orenetes porten sort i qui les empaita és bord; Oreneta arribada, primavera començada.

Font d'informació:

La teva privacitat és la nostra prioritat

• Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
  • Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.