Guia de lectura

Teatre i conflictes bèl·lics

Teatre i conflictes bèl·lics

Al llarg de la història de la humanitat els fets bèl.lics han marcat profundament la societat, la cultura, i no menys, l' escena teatral mundial.

Us oferim un ampli ventall d'obres dramaturgues marcades clarament pel clima convuls i la desorientació de l'home davant la barbàrie de les guerres. Dins la guia trobareu, des de textos clàssics de l'escenografia catalana, com "La plaça del Diamant" a textos més contemporanis, com les obres colpidores de Wajdi Mouawad.

SAWDA: Mis padres no me dicen nada. No me cuentan nada. Les pregunto:"¿Por qué hemos dejado el Sur?" Ellos me dicen: "Olvida. Para qué. No pienses más en ello. No hay Sur. No tiene importancia. Estamos vivos y comemos cada día. Eso es lo que cuenta". Dicen: "Aquí la guerra no nos atrapará". Respondo: "Nos atrapará. La tierra está herida por un lobo rojo que la devora". Mis padres no cuentan nada. Yo les digo: "Me acuerdo, huimos en medio de la noche, unos hombres nos echaron de nuestra casa. La destruyeron". Ellos me dicen: "Olvida". Yo digo: "¿Por qué mi padre lloraba de rodillas delante de la casa en llamas? ¿Quién la quemó?" Me responden: "Todo eso no es verdad. Lo has soñado, Sawda, lo has soñado" (…) 

 

Mouawad, Wajdi. "Incendios"

Data de creació: 24/07/2014

Última actualització: 27/07/2018

6. Guerres antigues


 Coriolà
Coriolà
Shakespeare, William  
Barcelona : Bruguera, 1983

Teatre britànic

A Roma, Coriolà emergeix com el triomfant cabdill d'una nissaga de patricis que odia el seu poble fins a trair-lo i passar-se a l'enemic. Quan, finalment, gràcies a la intercessió de la seva poderosa mare, desisteixi de no derrotar Roma, es convertirà de nou en un traïdor, i pagarà amb la mort la seva agosarada decisió.

 Enric IV. Primera part.
Enric IV. Primera part.
Shakespeare, William  
Barcelona : Destino, 2005

Teatre britànic

Enric IV ha de fer front a una rebelió dels nobles llur principal sediciós és Hotspur. El rei però, se n'adona que el seu fill Hal no està a l'alçada i la companyia de begut Falstaff no és adequada. Serà aquest però, qui li ensenyi els valors d'un rei i finalment guanyi la batalla contra els nobles.

 Enric V
Enric V
Shakespeare, William  
Barcelona : Destino, 2005

Teatre britànic

Enric V recuperarà les terres franceses que segons aquest li pertanyen com a herència del seu besavi Eduard III. La disputa es lliura a la batalla d'Agincourt. Tot i ser minoria, Enric V amb gran decisió anima les tropes amb el discurs de Sant Crispí. S'assegurarà la durada d'aquesta conquesta casant-se amb la princesa Catalina de França.

 Escenes d'una execució
Escenes d'una execució
Barker, Howard  
Barcelona : Proa, 2002

Teatre britànic

Galàctia rep l'encàrrec de Dux de Venècia de pintar una gran tela sobre la victòria dels venecians a la batalla de Lepant. Galàctia està decidida a plasmar en una pintura l'obscenitat de la guerra. El Dux, contrariat, té l'instint de destruir un quadre que expressa amb eficàcia una veritat incòmoda per al poder públic, però s'ho repensa…

 L'Home i les armes
L'Home i les armes
Shaw, Bernard  
Barcelona : Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, 1998

Teatre irlandès

Comèdia divertida, però també profunda i plena de matisos, està inspirada en els fets històric succeïts el 1885 a propòsit del conflicte bèl·lic entre Bulgària i Sèrbia , amb to de denúncia.

 La Mare Coratge i els seus fills
La Mare Coratge i els seus fills
Brecht, Bertolt  
Barcelona : Institut del Teatre, 2001

Teatre alemany

Feroç retrat d'una dona que busca en la guerra una forma de vida per a la seva família. És la història de la cantinera que arrossega el seu carro de mercaderies de batalla en batalla buscant fer negoci, que perdrà els seus fills en altres tantes guerres fins quedar sola però, encara i així, continuarà marxant i cantant darrere dels exèrcits, de la pròxima batalla i del pròxim negoci. Brecht converteix la guerra en protagonista de l'obra, és el motor que mou tots els personatges: tots viuen a costa dels seus efectes i tots seran engolits per la guerra.

 Mestre Olaguer: monòlech
Mestre Olaguer: monòlech
Guimerà, Àngel  
Barcelona : La Renaixensa, 1910

Teatre català

Breu monòleg sobre la caiguda de Barcelona el 1714. L'objectiu de Guimerà era donar una determinada interpretació dels fets que afavorís la presa de consciència dels seus contemporanis a favor de les reivindicacions impulsades des del catalanisme amb què s'identificava.

 Onze de setembre
Onze de setembre
Graells, Guillem-Jordi  
Barcelona : La Magrana, 1977

Teatre català

Utilitzant documentació de l'època, textos de literatura popular i recreacions literàries sobre el tema, aquesta obra és una dramatització dels fets que van comportar la pèrdua de les llibertats nacionals catalanes.

 Onze. Nou. CATorze (1714)
Onze. Nou. CATorze (1714)
Alexandre, Víctor , Cònsul, Roger , Planella, Pere  
Barcelona : Salvatella, 2013

Teatre català

L'obra ens narra el viatge en el temps que fa l'Otger, un adolescent de catorze anys, que el porta a les últimes hores del setge de Barcelona.

 Ricard III
Ricard III
Shakespeare, William  
Barcelona : Vicens Vives, 1989

Teatre britànic

L'acció se centra en els esdeveniments dels darrers anys de regnat d'Eduard IV i els dels inicis del regnat de Ricard III. Traïció, lluita i l'ambició pel poder són els temes centrals de l'obra, que es pot estructurar en dues fases: la coronació i la caiguda del protagonista. És famosa l'exclamació de Ricard que, buscant una nova cavalcadura a la batalla de Bosworth crida: "Un cavall, un cavall, el meu regne per un cavall".

 

Torna a l'inici