Reading guide

Carlo Goldoni

Carlo Goldoni

Carlo Goldoni va ser un dramaturg italià conegut per ser el creador de la comèdia moderna realista italiana, fet pel qual va haver de patir l'oposició dels autors més tradicionalistes. Goldoni va dotar de contingut i profunditat als personatges i al context de les comèdies.

Nascut a Venècia el 25 de febrer de 1707, sent un adolescent marxa de casa per formar part d’una companyia de còmics itinerants. El 1721 arriba a Rímini per estudiar filosofia amb la intenció d’ingressar a l’ordre dels caputxins. Als 18 anys escriu una comèdia satírica, fortament criticada pel seu entorn, que li costa la tornada a Chioggia, el seu poble natal. El 1723 viatja a Pàdua per estudiar dret, professió que exercirà a Venècia i a Pàdua uns anys més tard. Durant un temps compagina la seva tasca d’advocat amb la creació d’obres dramàtiques pel Teatro San Samuele de Venècia.

El 1936 es casa amb Nicoletta Conio, tot i les seves infidelitats, es manté al seu costat tota la vida. El 1737 esdevé director del teatre San Juan Crisóstomo de Venècia on comença amb renovar el teatre del moment. L'any 1748 escriu per a la companyia del Teatre Sant Angelo  La vedova scaltra. És en aquest moment que decideix dedicar-se exclusivament a la creació d’obres teatrals. L’any 1750 escriu setze comèdies, de les quals sorgeixen les seves millors obres, entre elles Il teatro comico, on adapta el teatre existent fins llavors a la realitat present.

Del 1753 al 1762, en trencar una relació amorosa que mantenia amb l’actriu Maddalena Marlani, canvia Sant Angelo pel Teatre de San Luca (ara Teatre Goldoni), deixant enrera la Comedia dell’Arte. En aquesta companyia troba en Caterina Bresciani la seva nova musa.Goldoni també escriu òperes i col·labora amb nombrosos compositors: Baldasare Galuppi, Vittorio di Trento, Domenico Fischietti, etc.

Algunes de les seves obres més destacades són:

"El criat de dos amos" (1745), "El cafè" (1750),  "L’hostalera" (1753), Els ferèstecs (1760). El 1762 dirigeix a París la Comèdia Italiana. Es retira a Versalles el 1764, gairebé cec i empobrit, per dedicar-se a ensenyar italià a la princesa Adelaida. L'any 1783 comença a escriure les seves memòries.

Després de la Revolució Francesa li és retirada una renda prèviament concedida. Mor el 6 de febrer de 1793 amb vuitanta-sis anys en la més absoluta de les misèries.

Més informació:

“Arriben els còmics.- On és el senyor Goldoni? –Ja tenim Goldoni que surt del forat; tothom es posa a riure; em donen la benvinguda, em fan festes, ens fem a la vela, adéu Rímini.”

Goldoni, Carlo. Memòries. 

Date created: 05/02/2018

Last updated: 06/11/2023

Goldoni a les biblioteques


 El Adulador ;
El Adulador ;
Goldoni, Carlo, , Goldoni, Carlo,  
Madrid : Asociación de Directores de Escena de España, 1993
 El Cafè
El Cafè
Goldoni, Carlo,  
Barcelona : Institut del Teatre, 1993
 El Criat de dos amos
El Criat de dos amos
Goldoni, Carlo,  
Palma de Mallorca : Moll, 1963
 Els Enamorats
Els Enamorats
Goldoni, Carlo,  
Barcelona : Institut del Teatre, 1993
 L'Avar (1756)
L'Avar (1756)
Goldoni, Carlo,  
Valls : Cossetània, 2010
 L'Estiueig :
L'Estiueig :
Goldoni, Carlo, , Galceran, Jordi  
Barcelona : Proa, 1999
 L'Hostalera
L'Hostalera
Goldoni, Carlo,  
Barcelona : Institut del Teatre, 1996
 La Casa nueva ;
La Casa nueva ;
Goldoni, Carlo, , Goldoni, Carlo, , Goldoni, Carlo,  
Madrid : Asociación de Directores de Escena de España, 1994
 La Criada amorosa ;
La Criada amorosa ;
Goldoni, Carlo, , Goldoni, Carlo, , Goldoni, Carlo,  
Madrid : Asociación de Directores de Escena de España, 1994
 La Família de l'antiquari o La sogra i la jove
La Família de l'antiquari o La sogra i la jove
Goldoni, Carlo,  
Barcelona : Institut del Teatre, 1993
 La Posadera ;
La Posadera ;
Goldoni, Carlo, , Goldoni, Carlo, , Goldoni, Carlo,  
Madrid : Cátedra, 1985
 Los Desvaríos por el veraneo ;
Los Desvaríos por el veraneo ;
Goldoni, Carlo, , Goldoni, Carlo,  
Madrid : Asociación de Directores de Escena de España, 1993
 Mirandolina
Mirandolina
Goldoni, Carlo, , Teixidor, Jordi,  
Barcelona : Edicions 62, 1991
Back to top