Reading guide
Literatura i cinema de carretera: La mirada en moviment
El recurs narratiu del viatge com a metàfora de la recerca d'una vida plena de sentit, és un dels més antics de la cultura occidental. Des de Cervantes, el ser humà ha experimentat la necessitat de llançar-se al camí buscant una identitat o una reafirmació d'aquesta.
Ja en la societat moderna, i amb la introducció de l'automòbil, el fet de viatjar es converteix en una escapada, un trencament violent i sense límits. El valor de la persona es jutja més en funció del que pot abandonar que del que pot posseir.
A mitjans del segle XX, Jack Kerouac va ser el primer en expressar la idea de la llibertat de la carretera, com una manera de rebutjar les convencions socials més burgeses i acomodatícies en favor de comunitats lliures i obertes i d'experiències individuals. Amb la seva novel·la A la carretera, Kerouac va popularitzar la road movie i va convertir el viatge en part de la cultura de la joventut. Els espais infinits dels Estats Units permetien alliberar-se de tot el que resultava opressiu. Els viatges sense rumb fixe oferien possibilitats il·limitades de llibertat i mobilitat i la voluntat d'atrapar l'essència fugitiva de les coses, les persones i els paisatges.
En les històries de viatges, els protagonistes i els espais s'identifiquen mútuament. Els espais ajuden a mostrar el que sent el personatge i tota l'acció evoluciona al seu voltant.
Aquesta és una guia que us ofereix històries de recerques, recorreguts que obeeixen a la voluntat de descobrir, explorar territoris i paisatges, també interiors dels mateixos protagonistes. Històries de fugides, on el mateix viatge es tradueix en el descobriment de la impossibilitat del retorn. I finalment, històries de trobades, on contràriament, l'itinerari serveix d'experiència transformadora, d'encontres amb realitats que, sense el viatge, haguessin quedat amagades.
Us proposem, doncs, un itinerari d'itineraris, una mirada en moviment.
Date created: 11/02/2015
Last updated: 11/02/2015
Fugides
A l'abril de 1992, Chris McCandlees, de 24 anys, es va internar sol i a penes equipat, a les terres d'Alaska. Quatre mesos més tard, uns caçadors van trobar el seu cos sense vida. La seva història, difosa en un reportatge de Jon Krakauer, va suscitar una agitada polèmica ja que plantejava la qüestió del per què un jove que acabava de graduar-se va decidir tallar tots els llaços amb la seva família i perdre's en una regió inhòspita.
Bobby Dupea (Jack Nicholson) treballa en una plataforma petroliera i dedica el seu temps lliure a beure cervesa i jugar al pòquer. Angoixat, faldiller, esquerp, menysprea a la seva xicota Rayette (Karen Black) i fuig del seu passat com a nen prodigi del piano. Distanciat de la seva aburgesada vida i estulta família de Seattle, decideix viure en una caravana, acceptar els treballs més diversos i estar sempre en moviment, tot i que no es dirigeix a cap lloc en concret. La breu visita que fa a la llar familiar per veure el seu pare moribund desemboca en un torrent de recriminacions que no fan més que augmentar la seva sensació de soledat. Una de les pel·lícules que millor explica el desarrelament i el pessimisme del cinema de carretera.
Un home apareix caminant en el desert de Texas sense recordar qui és. El seu germà va a la seva busca, intentant que recordi la seva vida quatre anys enrere, quan va abandonar la seva dona i el seu fill. Mentre la memòria va retornant-li i recupera el contacte amb persones del seu passat, descobreix l'oportunitat de refer la seva vida.
Doc McCoy, un lladre expert, descobreix que la seva dona ha seduït el líder polític local amb la finalitat de treure'l de la presó. El que desconeix es la sinistra successió de trampes i traïcions que agreujaran la seva relació un cop estigui fora i quan porti a terme el seu últim robatori. Un thriller de màxima acció basada en la novel·la de Jim Thompson, que recorre l'Estat de Texas fins arribar a un explosiu clímax a la frontera de El Paso.
Butch Haynes (Kevin Costner) és un fugitiu de la justícia que ha aconseguit escapar-se de la presó agafant com a ostatge a un nen de set anys. Red Garnett (Clint Eastwood) és un oficial de policia amb molta experiència encarregat de la seva cerca i captura juntament amb un grup d'ajudants i una experta en criminologia (Laura Dem). Així s'inicia una persecució sense treva a través de l'Estat de Texas. Durant la seva fugida, Butch viurà amb el nen una aventura que xocarà inevitablement amb la realitat d'un policia que ha d'aplicar la llei en un món imperfecte.
Un policia alcohòlic ha d'escortar a una prostituta des de Las Vegas fins a Phoenix perquè pugui testificar en un judici contra un mafiós en el que estan implicats alts càrrecs públics. Però el viatge es complica ja que hi ha algú molt poderós que ha decidit que no arribin al seu destí.
David Mann és un venedor que recorre en cotxe les llargues carreteres de Califòrnia. El trajecte és rutinari i tranquil però després d'avançar diverses vegades a un camió cisterna d'enormes dimensions que circula molt a poc a poc, el conductor d'aquest, sotmetrà a David a una persecució mortal. Una angoixadora road movie, pel·lícula debut de Steven Spielberg, basada amb una història de Richard Matheson, un dels més importants escriptors del gènere de ciència-ficció i terror.
Una de les pel·lícules de culte de principis dels anys setanta.
Kowalski (Barry Newman), que treballa en un negoci de lloguer de vehicles, aposta que és capaç de conduir amb el seu Dodge del 70 de Colorado a San Francisco en menys de quinze hores. Pel camí es trobarà amb personatges heterogenis: uns intentaran competir amb ell; altres, directament, impedir que aconsegueixi complir el seu repte, sobretot els policies que tenen l'objectiu d'atrapar-lo. Per això compta amb la complicitat d'un locutor de ràdio cec que el guiarà gràcies a l'escolta de la freqüència de la policia.Una de les pel·lícules de culte de principis dels anys setanta.
Durant l'època de la Gran Depressió, una banda de joves delinqüents, encapçalats per la parella formada per Bonnie Parker (Faye Dunaway) i Clyde Barrow (Warren Beatty), recorre els Estats Units assaltant bancs, afavorint els humils i ridiculitzant a les autoritats. La història d'una parella incompresa que es revela contra el sistema que els limita. Al llarg del seu itinerari, la seva relació és va consolidant, a base de molta violència, erotismes, dramatisme i humor.
Thelma Dickinson és una mestressa de casa, buida i anodina, casada amb un cretí detestable que la tracta com una nena. Louise Sawyer treballa de cambrera en una cafeteria i somia amb casar-se amb el seu xicot Jimmy, que és músic. Un cap de setmana decideixen fer un viatge en cotxe per allunyar-se de la mortal rutina de les seves vides i de totes les seves frustracions. En canvi, l'escapada, que prometia ser alliberadora i divertida acaba essent una experiència plena d'episodis dramàtics.
Berlín, 1945. Un bombardeig aliat destrossa la Casa de l'Artista on viuen grans figures de l'espectacle ja retirades. Juan Carlos Barrachina, considerat el millor trapezista del món, és l'únic jove que es troba allà durant la catàstrofe i pren la decisió de fugir rumb a Espanya juntament amb disset ancians supervivents. S'inicia així un inquietant viatge en autobús per l'Alemanya nazi, la França ocupada i l'Espanya de post guerra. A més a més, la Gestapo els persegueix per la desaparició d'un misteriós sobre que pertany al Führer.
Quan Jim Nashe és abandonat per la seva dona, es llança a una vida errant. Abans, ha rebut una inesperada herència del pare que mai va conèixer i que li permetrà anar de motel en motel per Amèrica amb el seu Saab vermell, el millor cotxe que ha tingut mai. Jim experimenta la punyent seducció del desarrelament absolut fins que coneix a Jack Pozzi, un jove jugador de pòquer professional. Jim decideix convertir-se en soci capitalista de Pozzi quan a penes li queden deu mil dòlars. Els dos s'hauran d'enfrontar a Flower i Stone, dos curiosos milionaris que han guanyat una fortuna jugant a la loteria i els quals els portaran de manera subtil a una peculiar presó els límits de la qual hauran de descobrir.
David Bell personifica el somni americà. Amb només 28 anys és un important executiu de televisió. Però sota aquesta aparença perfecta, Bell se sent atrapat en una obsessiva pel·lícula contemporània, una rutina feta d'imatges fragmentades, converses superficials i sexe ràpid. La seva única escapatòria és fer el seu propi rodatge. Amb la intenció de fer un documental, Bell inicia un viatge a través del país. El seu objectiu és retratar fidelment els petits pobles i la seva gent, per desxifrar l'essència americana. Però a mesura que el viatge avança i els fotogrames de la filmació prenen forma real, una idea s'instal·la a la ment de Bell: potser no hi ha res a desxifrar, els Estat Units ha arribat al final de la seva pròpia pel·lícula.
Martin Plunkett té vocació d'assassí perfecte. Així traça un sagnant rastre de morts al llarg de les carreteres dels Estats Units. Quan l'FBI aconsegueix donar-li caça, decideix confessar els seus crims a canvi de publicar la seva autobiografia. Així escriu les seves memòries mentre compleix les quatre cadenes perpètues a les que ha sigut condemnat.
> Veure disponibilitat a l'e-Biblio
A l'abril de 1992, Chris McCandlees, de 24 anys, es va internar sol i a penes equipat, a les terres d'Alaska. Quatre mesos més tard, uns caçadors van trobar el seu cos sense vida. La seva història, difosa en un reportatge de Jon Krakauer, va suscitar una agitada polèmica ja que plantejava la qüestió del per què un jove que acabava de graduar-se va decidir tallar tots els llaços amb la seva família i perdre's en una regió inhòspita.
Ha esdevingut la fi del món, que s'ha convertit en un lloc inhòspit i horrible, però un pare es nega a rendir-se per salvar el seu fill.
La història de la obsessió de Humbert HUmbert, un professor de quaranta anys, per Lolita, de dotze anys, és una extraordinària novel·la d'amor en la que intervenen dos components explosius: l'atracció "perversa" per les nínfules i l'incest. Un itinerari a través de la bogeria i la mort que desemboca en una estilitzada violència, narrat, al mateix temps, amb auto ironia i lirisme desenfrenat per el propi Humbert Humbert. Lolita és també un retrat àcid i visionari dels Estats Units, dels horrors suburbans i de la cultura del plàstic i del motel. Una exhibició enlluernadora de talent i humor.
El juny de 1939, Annemarie Schwarzenbach va iniciar un viatge juntament amb la seva amiga escriptora pels Balcans, Turquia, Iran i Afganistan en un Ford carregat de material fotogràfic. Mentre, a Europa esclatava una guerra virulenta, llunyana i al mateix temps propera. Aquest llibre és una selecció dels textos que Annemarie va escriure sobre l'interminable trajecte en cotxe. En ells s'hi reflecteix la màgia dels paisatges embriagadors, la seva perspicaç curiositat per les societats orientals però també el seu desig impossible de fuga, marcat per la tragèdia bèl·lica i un angoixat anhel de felicitat. Les esplèndides imatges i la sensibilitat exacerbada d'aquestes escriptores ens endinsen en el món fascinant d'aquest "àngel devastat", tal com la va definir Thomas Mann.
Aquest és un llibre seductor i enigmàtic, que es proposa com a ficció però que es pot llegir a contrallum com la novel·la de la vida de Shepard. Les carreteres, els cotxes, la soledat i l'aventura amaren aquestes Crónicas de motel, un llibre d'històries trencades, fragments autobiogràfics, relats i poemes admirablement servits per una escriptura ràpida i concisa. Sam Shepard és el cronista de l'Amèrica més desolada i profunda però també un dels últims creadors d'esperit autènticament renaixentista: ha escrit més de quaranta obres de teatre i és considerat un dels millors dramaturgs americans. Excel·lent actor, nominat a l'Oscar pel seu paper en Elegidos para la gloria, ha escrit, també els guions de pel·lícules tan definitives com Zabriskie Point i París Texas. Va ser líder d'un grup de rock, els Holy Modal Bounders.
Més de quaranta textos molt suggerents, entre els que hi ha contes esplèndids, ficcions breus, diàlegs desesperats entre amants que es separen o són abandonats, confessions, records d'infància i adolescència i fragments del diari d'un actor que roda a Mèxic una pel·lícula d'un director alemany. En totes les històries, com l'esplèndid relat que dóna nom al llibre, Cruzando el paraíso - on dos amics van al motel on el pare d'un d'ells va morir - es filtra entre línies la intensitat del que és viscut.
Aquests divuit magistrals relats ens porten cap al territori de l'Amèrica de frontera, més enllà del qual no hi ha a on anar, a on fugir. Un avi intenta assenyalar el camí cap a les dones a un jove que potser ja ho sap tot… Un jove angoixat aprendrà de l'home que ve tant a domar cavalls com a enfrontar-se al seu pare… Dos homes vidus han renunciat a les grans esperances i es conformen amb els petits plaers de la vida quotidiana, fins que un dia un d'ells comet una traïció. Narracions plenes d'ironia i plenes de subtils detalls i insinuacions que fan de cada conte una perfecta epifania.