Reading guide
Dones de Teatre
El dia 8 de març es commemora el Dia Internacional de la Dona.
Des del Prestatge Virtual d'Arts escèniques volem retre homenatge a les dones que han creat teatre, han pujat als escenaris, sovint en un món d'homes, disfressades o sota pseudònim.
Us proposem també un viatge fascinant per recordar aquells personatges femenins que han destacat en la història de la literatura teatral, des de Medea, Electra o Hècuba fins a la Marta de Terra Baixa, passant per Julieta, Finea, Bernarda.
Feliç Dia de la Dona!
Avui, en el moment en què les dones s'alliberen, encara que molt lentament, de tantes inhibicions i de tantes pressions alienes, es troben que han d'emprendre de nou la lluita contra l'intent de reduir-les a feminitat. Un intent tan ben orquestrat pels dogmes i les lleis, els costums i els mitjans de comunicació de masses. Cada vegada més, la dona haurà d'alliberar-se de la caricatura d'ella mateixa que li ofereixen.(…)
Maria Aurèlia Capmany (1918-1991)
Date created: 06/03/2015
Last updated: 19/02/2024
Guide sections
5. Els personatges femenins al teatre
La Violet és la matriarca de la família Weston. Addicta als fàrmacs, no té una bona relació amb les seves tres filles, especialment amb la Bàrbara, la filla gran. La desaparició del seu marit traurà a la llum les misèries de les relacions entre els diferents membres de la família.
Cecília és la filla del cacic d'un poble que pensa per ella mateixa i no està d'acord amb la postura de rebuig que el seu pare i el seu poble prenen en relació a les idees modernes per a l'aprofitament de l'aigua que aporta un foraster del que ella s'enamora.
Antígona es nega a obeir les ordres de Creont, rei de Tebes, que ha prohibit que el seu germà sigui enterrat com a càstig exemplar per traïció a la pàtria.
Nora accepta el rol d'estar a l'ombra del seu marit, però quan s'adona que aquest només la considera un objecte de la seva propietat i que per a ell només compten les aparences, decidirà viure la seva pròpia vida i abandonar a la seva família.
Carmen Sotillo acaba de perdre el seu home, en Mario, i estant sola a la vetlla del seu cadàver inicia amb ell un "diàleg" en el que es descobreixen les seves personalitats i els conflictes del seu matrimoni.
Doña Inés és una noia molt jove plena d'innocència i molt creient que és raptada per Don Juan, un seductor cavaller de qui s'acaba enamorant.
Rosita s'assabenta que l'home que ella porta temps esperant que torni, s'ha casat amb una altra dona. Aquest desencís la porta a deixar de creure en l'amor i envellirà sense que cap altre home formi part de la seva vida.
Dues dones d'edats diferents conversen i descobreixen les seves misèries fent palès que de diferent manera totes dues han estat humiliades per la indiferència del món que les envolta.
Francisca és una noia promesa en matrimoni amb un home molt més gran que ella per desig de la seva mare. Se sent obligada a obeir-la però en realitat està enamorada d'un jove soldat.
Induïda per una coneguda de la família, Lady Windermere sospita de la infidelitat del seu marit i decideix abandonar-lo, cedint a les pretensions de lord Darlington, que s’ha encaterinat d’ella. L’Erlynne, la suposada amant del seu marit, surt darrere d’ella per convèncer-la que torni a casa seva, però, tot just l’ha persuadit de fer-ho, quan arriben a casa de lord Darlington el marit de Lady Windermere i uns amics seus que descobreixen un fet crucial que pot desencadenar un escàndol: Lady WIndermere, sense voler, ha comès un error que la delata: s’ha deixat a casa de lord Darlington el seu vano, cosa que posa de manifest el despit envers el seu marit i les seves intencions adúlteres.
Electra, filla d'Agamèmnon, assassinat per l'amant de la seva esposa, creu mort al seu germà Orestes, però aquest ha tornat d'amagat i es retroba amb la seva germana. Entre els dos venjaran la mort del pare.
Dos monòlegs, el primer basat en el conte d'Arthur Schnitzler La senyoreta Elsa, i el segon basat en la vida de l'actriu Romy Schneider, acaben confluint en un personatge síntesi, l'Elsa Schneider.
Fedra enamorada del seu fillastre Hipòlit, confessa la seva passió. Ferida pel rebuig, no pot amagar els seus sentiments davant del seu espòs i rei d'Atenes, Teseu, i els arrossega a tots a un tràgic destí.
Ofèlia és la promesa del príncep Hamlet que embogeix quan aquest la menysprea i per error mata a Poloni, pare d'Ofèlia.
Hedda Gabler, és una dona obsessionada amb l'avorriment que omple la seva vida que la porta a destruir-se a ella mateixa i a destruir la vida dels demés.
Ifigenia és oferta pel seu pare Agamèmnon com a sacrifici en honor als déus per aconseguir vents favorables per al seu exèrcit. Quan ella s'assabenta li suplica al seu pare que se'n desdigui, però finalment acceptarà el seu destí perquè creu que la seva mort és necessària per a que els seus puguin castigar el rapte d'Helena.
Bernarda Alba després d'haver-se quedat vídua, decideix viure en el dol més estricte durant vuit anys i amb ella, les seves cinc filles, Angustias, Magdalena, Amelia, Martirio i Adela i la seva fidel criada Poncia. L'autoritarisme de la Bernarda portarà a la família a la tragèdia.
La Celestina és una vella prostituta i alcavota professional que actua com a mitjancera per aconseguir casaments manipulant a tothom i utilitzant pocions i ardits de tota mena, que acaben portant a tots els personatges a la tragèdia.
Finea, la "dama boba" del títol de l'obra, gràcies a l'amor que sent per Laurencio, acabarà demostrant el seu enteniment reafirmant-se a sí mateixa i aconseguint els seus propòsits
Marguerite Gautier és una jove cortesana de Paris acostumada a ser objecte de desig i a estar envoltada de luxe fins que coneix a Armand Duval, de qui s'enamora bojament.
Maggie va escapar d'una infància de pobresa casant-se amb en Brick, membre de la benestant família Pollitt, però es troba amb que les seves necessitats afectives no estan cobertes. La família és conscient que no dormen junts i això provoca una gran tensió en el matrimoni.
Nina és una jove plena d'innocència i esperances que desitja per sobre de tot triomfar com a actriu i tenir l'amor de l'home que estima, però el destí no li reserva aquest camí.
Regina és la germana gran d'una família de rics comerciants. Ambiciosa i sense escrúpols, anirà prenent consciència de que la seva trajectòria vital la porta a la frustració i la soledat.
Anna Fierling, la mare coratge del títol, té tres fills. Tots quatre segueixen els exèrcits en un carretó per vendre'ls-hi queviures. Però la guerra, que els beneficia per poder viure, també els posa en perill.
Serafina és una vídua siciliana que segueix recordant amb nostàlgia al seu difunt marit, però pateix una gran decepció quan descobreix la seva infidelitat. És llavors quan coneix un home més jove amb qui estableix una relació.
La Júlia és una jove aristòcrata que manté una relació amorosa amb el seu criat, alimentada, en part, per la seva necessitat de trencar les normes i portar al límit les relacions.
Hècuba, la reina mare, és una de les esposes dels soldats troians morts a la guerra que esperen a saber quin tràgic destí les espera en mans dels caps de l'exèrcit aqueu.
Les germanes Solange i Clara són dues criades que envegen i odien la seva mestressa i intentaran venjar-se d'ella. La relació d'amor/odi entre les dues germanes les fa entrar en un joc cruel i perillós que acabarà tràgicament.
Les tres germanes, Olga, Maixa i Irina són dones cultes i refinades d'una família vinguda a menys que somien amb tornar a viure a Moscou i recuperar els temps d'esplendor perduts. Finalment, però, hauran de conformar-se amb un destí molt més anodí.
Lisístrata proposa la "vaga sexual" com a estratègia de les dones per a que els homes negociïn el final de la guerra.
Lucrècia, casada amb el general romà Col•latí, és violada pel fill del tirà Tarquini que ha ocupat Roma i la governa a la seva voluntat. Davant l'opció de regnar o morir, Lucrècia decideix suïcidar-se fet que provocarà la venjança de Col·latí.
Lady Macbeth és una conspiradora ambiciosa: insta al seu marit a donar mort al rei per poder pujar al tron. Com Macbeth no n'és capaç, ella serà qui assassini al monarca, però els remordiments faran que acabi suïcidant-se.
La Blanca és una cristiana feta presonera per en Saïd i els seus homes que no podrà evitar enamorar-se de qui la manté captiva tot i la diferència entre els seus mons.
La Maria Rosa es debat entre la fidelitat al seu espòs, l'Andreu, acusat d'haver matat un home que han engarjolat i l'amor per en Marçal, enamorat de la Maria Rosa, que aprofitarà la situació per aconseguir-la.
Medea és abandonada pel seu espòs a qui estima bojament. Sentint-se enganyada i menystinguda assassina a la dona amb qui es vol casar el seu espòs i també als seus dos fills.
Natalia (Natacha) és una jove ben preparada que ha aconseguit ser la primera dona a Espanya en doctorar-se en pedagogia. Designada directora d'un reformatori per a dones, intentarà transformar aquest lloc en un espai més habitable.
La Winnie és una dona que es va deteriorant física i mentalment, però sempre troba motius , per petits que siguin, per considerar la seva vida plena de dies feliços.
Desdèmona, casada amb Otel·lo, és una dona coqueta i agosarada. Això provoca que el manipulador Iago acabi convencent a Otel•lo, a qui odia per no haver-li donat el càrrec de lloctinent, de la infidelitat d'aquesta.
Eliza és una florista ambulant que accepta la proposta del professor de fonètica Henry Higgins d'ensenyar-li dicció i normes de comportament. El que ella no sap és que aquesta proposta és fruit d'una aposta.
Martha i George són un matrimoni que s'odia. Tots dos tenen personalitats autodestructives. Quan Martha convida a un professor acabat d'arribar a la ciutat i a la seva dona a prendre una copa, es produirà un joc cruel que també afectarà als convidats.
Julieta, de la família dels Capulet, s'enamora de Romeo, de la família dels Montagú, malgrat les hostilitats que hi ha entre les dues famílies. El seu serà un amor impossible amb tràgic final.
Salomé està molt enamorada de Sant Joan Baptista, qui rebutja el seu amor. Per despit, demana que sigui decapitat, però quan Herodes veu que Salomé besa el cap de Sant Joan, per gelosia, també la fa matar.
L'Antònia és una florista amb molt de caràcter que expressa les seves opinions amb fermesa i certa sornegueria, que n'ha vistes de tots colors i que defensa la seva llibertat individual amb orgull i gairebé com una militància.
La Nela, des de la cel•la d'un manicomi, explica, des de la bogeria, els fets i les emocions que la van dur a matar el fill que acabava de donar a llum. Nela ha viscut intensament i ha estimat un home d'una condició social més alta però quan aquest l'abandona la por al càstig s'apodera d'ella.
La Marta és una dona humil que s'ha de casar amb en Manelic per imposició del cacic del seu poble que alhora és el seu amant. Tot i el rebuig inicial que aquesta situació li provoca acabarà estimant en Manelic i recuperant la seva autoestima malmesa pel que havia viscut.
Blanche viu en un món fictici ideal que ella s'ha creat a mida per tapar, a ulls propis i a ulls d'altres, les seves mancances econòmiques, socials i afectives. La relació amb el seu cunyat traurà a la llum totes les mentides en que s'ha basat la seva vida.
Yerma és una dona que, després de dos anys de matrimoni, no aconsegueix ser mare. Casada amb un home a qui no estima, s'obsessiona amb la idea de tenir fills. Això la portarà a ser una dona frustrada i cada cop més enfrontada amb qui l'envolta.