Guía de lectura
Bernard-Marie Koltès en 5 obres
Bernard-Marie Koltès (Metz, 1948 - París, 1989) és un dels dramaturgs més importants del teatre francès contemporani. Entre entre els anys 1970 i 1972 va estudiar al departament de Direcció Escènica del Théâtre National de Strasbourg. Qualificat per Heiner Müller com "el Shakespeare del nostre temps", és autor d'un teatre de la rebel·lió, un teatre de llocs oblidats i crues relacions humanes. Fortament influenciat per Jean Genet i Samuel Beckett, entre les seves obres més representatives es troben "La nit just abans dels boscos" (1977), "Combat de negre i de gossos" (1982), "En la solitud dels camps de cotó" (1985), "Moll oest" (1985), "De tornada al desert" (1988) o "Roberto Zucco" (1988).
"Només tinc ganes, un dia, d'explicar bé, amb les paraules més simples, la cosa més important que conegui i que pugui explicar-se, un desig, una emoció, un lloc, llum, sons, qualsevol cosa que sigui un fragment del nostre món i que pertanyi a tots".
Bernard-Marie Koltès
Fecha de creación: 07/02/2017
Última actualización: 14/06/2019
Secciones de la guía
5 obres imprescindibles
En un país de l'Àfrica Occidental, entre el Senegal i Nigèria, desapareix el cos d’un home a una construcció d'obra pública d'una multinacional estrangera. No saben on és, potser sura en algun lloc, potser l’han devorat els peixos o els esparvers… Un home arriba i reclama el cos del seu germà mort a l'obra i no marxarà fins que el tingui. Recuperar aquest cos deixa de ser una demanda de justícia per convertir-se en una defensa d'allò irrenunciable: la dignitat.
A l’hora fosca en què les persianes dels comerços ja s’han tancat, dos desconeguts es troben clandestinament per dur a terme una transacció que posarà en joc les seves identitats i acabarà posant en risc alguna cosa més que la satisfacció de les intencions secretes dels oradors.
Una nit, en la foscor d'un carrer qualsevol, un home intenta retenir un desconegut que ha abordat a la cantonada. Li parla del seu univers, un suburbi on sempre és fosc, on se sent estranger, on ja no es treballa. Li parla de tot, fins i tot de l'amor, com només es pot parlar a un desconegut com aquell, silenciós i immòbil.
Any 1961. Matilde Serpenoise, torna des d'una Algèria en guerra, a la casa que la va veure néixer, a la ciutat de províncies de l'est de França, que va haver d'abandonar quinze anys abans en circumstàncies dramàtiques. Però en aquesta casa encara viu Adrián, el seu germà, i segueixen bategant encara en ella els dolorosos records del passat.
L’enemic públic número u, l’assassí en sèrie Roberto Zucco, s'ha escapat de la presó. En una ciutat de prostitutes, proxenetes, amics, familiars i amants, la definició entre el bé i el mal s'erosiona en un mite modern, bàrbar, satíric i incisiu que porta a l'ADN matar a sang freda un cop i un altre cop sense límit. Roberto Zucco és un personatge ple de contradiccions. Els seus pensaments es contradiuen les seves accions. És un home solitari que no aconsegueix assimilar les normes socials i rebutja la identificació amb qualsevol tipus de comunitat o grup.