Reading guide
Teatre d’avui: L’art escènica
Les arts escèniques són totes aquelles manifestacions humanes de caràcter cultural i artístic creades per a ser representades sobre un escenari en la qual es produeix un acte comunicatiu entre actors o actrius i espectadors, entenent que aquests dos agents d'un acte comunicatiu es poden aplicar a una gamma variada de subjectes, sense circumscriure'ls necessàriament a l'espai d'una sala de teatre.
Les arts escèniques tenen fonamentalment tres elements essencials i indissociables, que són la interpretació, l'escenari i el públic receptor. En aquest sentit, es tracta d'un art viu i efímer.
«El món és un escenari, i tots els homes i dones són actors; tenen les seves entrades i les seves sortides, i un home pot representar molts papers»
William Shakespeare “Al vostre gust” (fragment)
Date created: 28/05/2018
Last updated: 11/06/2018
Guide sections
3. Del text a l’escenari
Tractat pràctic en què es descriuen, de manera desenfadada i amena, els elements necessaris – tant tècnics com artístics– per muntar un espectacle teatral. Útil per a qualsevol companyia de teatre, ja sigui amateur o professional.
Tractat de crítica de textos teatrals en què es proposa una anàlisi de tots ls elements que configuren una peça dramàtica: el temps, l’espai, els personatges o els diàlegs. La part teòrica es complementa amb una antologia de comentaris modèlics que il·lustren el mètode proposat.
Recorregut per les formes característiques dels diferents espectacles i pels mètodes d'interpretació i d'anàlisi que els estudien. Patrice Pavis és també autor d’una altra obra de referència bàsica: Diccionario del teatro: dramaturgia, estética, semiología (Paidós).
Tractat de maquillatge, amb instruccions molt pautades, que ensenya de manera senzilla i clara a caracteritzar 32 personatges habituals del teatre. Descriu els estris i els materials necessaris i il·lustra les diferents tècniques de maquillatge amb fotografies i gràfics que fan més entenedora l'exposició.
Guia pràctica per a professors de secundària sobre les eines bàsiques per treballar a l’aula el procés de representació teatral: la història, el treball en equip, l'elecció de l'obra, la direcció escènica, l'escenografia, el maquillatge i el vestuari. Pere Riera és llicenciat en Dramatúrgia i Direcció Teatral i en Història de l'Art i és professor de teoria i literatura dramàtica a l'Institut del Teatre, dedicació que compagina amb l'escriptura; és autor de Lluny de Nuuk i de Barcelona.
Manual universitari d'introducció a l'estudi de la representació teatral. Joaquim Noguero i Mercè Saumell expliquen els elements cabdals que intervenen en la creació teatral i les interrelacions que mantenen entre sí. Tot seguit, repassen a fons l'evolució històrica del teatre, des dels orígens fins als moviments escènics contemporanis.
Manual bàsic sobre la creació teatral que inclou totes les facetes de la dramatúrgia i de la posada en escena: l'estructura dramàtica, els personatges, els gèneres i estils, l'ensenyament teatral, el treball dels actors, la direcció escènica, etc. José Luis Alonso de Santos és un home de teatre de llarga trajectòria professional; ha dirigit nombrosos espectacles, ha publicat llibres sobre investigació teatral i ha rebut molts premis, entre els quals el Premi Nacional de Teatre.
Amb el bagatge de la seva àmplia experiència impartint classes de teatre a nens i nenes, Pepa Lavilla proposa més de seixanta jocs adaptats a les diferents franges d'edat que combinen expressió corporal i gestual per portar de manera natural els infants i joves cap al joc dramàtic. L'autora parteix de la idea que el teatre és un joc i que el que està en joc és un mateix.
El teatre de creació és una proposta de renovació teatral que passa per implicar tots els membres del grup de teatre en el muntatge de l'espectacle, des del director fins als tècnics de la producció. L'aprofitament de la potencialitat imaginativa dels membres de l'equip ha d'enriquir la representació i originar projectes més innovadors.
Cicely Berry, que ha estat directora vocal de la Royal Shakespeare Company i n’assessora les produccions teatrals, exposa reflexions i experiències sobre com el llenguatge, el treball de la veu en el procés d'interpretació i el desenvolupament dels assajos modifiquen la percepció inicial del text teatral.
Introducció a l'escenografia estructurada en dos grans apartats: una primera part dedicada a la història de l'escenografia i una segona, més personal, en la qual l'autor reflexiona sobre els diferents elements que formen la tasca escenogràfica i que tenen tots com a objectiu final emfasitzar un espectacle. Francisco Nieva és dramaturg, escenògraf, director d’escena, escriptor i dibuixant, i va rebre el Premi Príncep d’Astúries de les Lletres l'any 1992.
Introducció il·lustrada al vestuari teatral, acompanyada amb una gran varietat de solucions tècniques específiques descrites amb dibuixos, patrons, fotografies i notes explicatives per a la confecció. Ñaque és una editorial especialitzada en l’art teatral i dins de la col·lecció "Técnica escénica" hi trobareu altres títols bàsics d'interès: Decorado y tramoya, Sonorización i Iluminación.