Reading guide

Teatre d’avui: L’art escènica

Teatre d’avui: L’art escènica

Les arts escèniques són totes aquelles manifestacions humanes de caràcter cultural i artístic creades per a ser representades sobre un escenari en la qual es produeix un acte comunicatiu entre actors o actrius i espectadors, entenent que aquests dos agents d'un acte comunicatiu es poden aplicar a una gamma variada de subjectes, sense circumscriure'ls necessàriament a l'espai d'una sala de teatre.

Les arts escèniques tenen fonamentalment tres elements essencials i indissociables, que són la interpretació, l'escenari i el públic receptor. En aquest sentit, es tracta d'un art viu i efímer.

«El món és un escenari, i tots els homes i dones són actors; tenen les seves entrades i les seves sortides, i un home pot representar molts papers»

William Shakespeare “Al vostre gust” (fragment) 

Date created: 28/05/2018

Last updated: 11/06/2018

4. Les claus de la interpretació


 Casting :
Casting :
Shurtleff, Michael  
Barcelona : Alba, 2001

Michael Shurtleff és una autoritat en la direcció de càstings i basant-se en els errors més comuns vistos al llarg de la seva carrera, dóna trucs, claus i consells pràctics perquè l’actor o actriu puguin ser convincents a escena i passin una prova de càsting amb èxit. Exposa exemples de monòlegs i d’escenes amb indicacions de com fer-les eficaçment.

 Cómo dejar de actuar
Cómo dejar de actuar
Guskin, Harold  
Barcelona : Alba, 2012

Mètode de formació d'actors que planteja "abandonar la idea d'actuar i limitar-se a reaccionar davant del text", en contraposició amb el mètode Stanislavskij i els seus continuadors. Harold Guskin, actor de teatre i cinema i director d'escena, es va convertir a partir de la dècada de 1990, en un dels assessors més sol·licitats entre els principals actors de Nova York (Glenn Close, Kevin Kline, Michele Pfeiffer, Andie MacDowell o James Gandolfini).

 El Actor y la diana
El Actor y la diana
Donnellan, Declan  
Madrid : Fundamentos, 2011

Consells i reflexions per a la preparació dels actors. El director britànic Declan Donnellan analitza les causes que bloquegen els actors i dóna pautes de treball per afrontar-les amb èxit i millorar la interpretació.

 El Método del Actors Studio :
El Método del Actors Studio :
Hethmon, Robert H.  
Madrid : Fundamentos, 2004

Robert Hethmon va assistir a les sessions de l'Actors Studio i va recollir les lliçons del seu director Lee Strasberg. A partir d'una llarga conversa, s'exposa la formació, tant pràctica com teòrica, que rep un actor i s'explica la utilització que va fer Strasberg del mètode Stanislavski, amb les seves aportacions personals. Així mateix, s'exposa la trajectòria i el sentit de l'Actors Studio dins de la vida teatral nord-americana i la influència que va rebre el centre des del moment en què Lee Strasberg s'hi va incorporar.

 El Trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la vivencia
El Trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la vivencia
Stanislavski, Konstantin Serguéievitx,  
Barcelona : Alba, 2007

El mètode Stanislavskij és la base pedagògica de la majoria de les escoles de teatre; desenvolupa les etapes que ha de seguir un actor o una actriu per construir el personatge: la lectura, la imaginació, l'atenció a l'escena o la memòria emocional. L'obra recomanada es complementa amb una segona part que l'actor i director rus va escriure vint anys més tard: "El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la encarnación".

 La Direcció dels actors :
La Direcció dels actors :
Melendres, Jaume,  
Barcelona : Institut del Teatre. Diputació de Barcelona, 2000

Assaig, en forma de diccionari, que desenvolupa els conceptes fonamentals de la pràctica de la direcció d'actors. Jaume Melendres, un referent del teatre català contemporani, va ser professor de teoria dramàtica, d'interpretació i de direcció a l'Institut del Teatre de Barcelona.

 Los Trucos del actor
Los Trucos del actor
Oida, Yoshi , Marshall, Lorna , Marshall, Lorna  
Barcelona : Alba, 2010

Compendi de teories, consells i exemples pràctics que recullen la llarga experiència de l'actor japonès Yoshi Oida: els mètodes de preparació d'una escena, els treballs físics i psicològics diaris per trobar l'harmonia amb el cos i les etapes rituals i creatives prèvies a l’actuació. Yoshi Oida, actor i director de teatre i de cinema, combina la tradició del teatre oriental amb el coneixement de les formes del teatre occidental. Lorna Marshall, experta en expressió corporal, complementa les idees d'Oida per millorar-ne la comprensió.

 Repetir para no repetir :
Repetir para no repetir :
Eines, Jorge  
Barcelona : Gedisa, cop. 2011

Exposició dels marcs teòrics que poden orientar l'actor en el procés d'elaboració d'un personatge: l'estructura tècnica interpretativa. Jorge Eines és director teatral, professor de teatre i teòric de la tècnica d’interpretació. És autor de diverses obres relacionades amb el fet teatral en general i amb l'actoral en particular: La formación del actor, Hacer actuar o Didàctica de la dramatización, totes publicades per Gedisa.

 Taller de teatro :
Taller de teatro :
Marcer, Àngels  
Barcelona : Alba, 2004

Consells pràctics i tècniques per millorar la interpretació escènica de professionals i amateurs del teatre. La veu, el llenguatge corporal o la concentració, són alguns dels aspectes treballats en el llibre. També destaquen exercicis per potenciar la imaginació dels actors i fomentar la confiança interpretativa. De la mateixa autora i editorial també recomanem: Taller de teatro musical: una guia práctica y eficaz para montar paso a paso, un musical.

 Un Reto para el actor
Un Reto para el actor
Hagen, Uta  
Barcelona : Alba, cop. 2002

L'actriu Uta Hagen, una de les pedagogues teatrals més influents dels Estats Units, exposa el seu mètode per a la formació d'actors. L'autora, seguint el mestratge d'Stanislavsky, dóna consells i proposa un seguit d'exercicis per a dominar l'art de la interpretació.

 Verdadero y falso :
Verdadero y falso :
Mamet, David  
Barcelona : Alba, 2011

Tractat de pautes d'interpretació en què es repassen metòdicament els elements que intervenen en la preparació de l'actor: estudi del paper, com cal treballar el text, etc. David Mamet, director i guionista nord-americà, fa un atac frontal al mètode Stanislavskij i als models de formació de les escoles d'art dramàtic contemporànies. L'edició en català és de Columna.

Back to top