Librarians recommend
- 26/11/2025
Aquest llibre descriu el funcionament del cervell que llegeix, i explica que aprendre a llegir consisteix a prendre consciència de les estructures de la llengua oral i connectar-les eficaçment amb el codi visual de les lletres. Atents a l'aplicació dels seus coneixements a l'escola i en l'àmbit familiar, *Dehaene i el seu equip no es limiten a un únic mètode òptim: ofereixen una sèrie de principis educatius que faciliten el descobriment de la lectura. Així, els jocs amb els sons de les paraules, tant com l'atenció degudament concentrada, permeten accelerar l'automatització del desxiframent, i alliberar recursos en la ment per a dedicar a la comprensió dels textos. L'avanç gradual, la diversitat d'exemples i l'adaptació al nivell dels nens contribueixen a millorar l'ensenyament, garantint la diversió a l'aula. La clara i àgil explicació no perd de vista les possibles dificultats, com l'adquisició de la lectura en mitjans desfavorits i també la dislèxia.
Amb la convicció que una política educativa rigorosa i estimulant per als mestres pot portar els seus fruits, es presenten aquí experiències reeixides que van aplicar aquestes idees i també una orientació pedagògica basada en les dificultats pròpies de la nostra llengua. Aprendre a llegir confirma amb escreix que és desitjable i possible travessar el pont que porta dels laboratoris a les aules.
*Recomanat per la Xarxa de Biblioteques Municipals
- 03/10/2025
Els infants i adolescents accedeixen a tot tipus d’informació (violència, tortures, sexe...) des dels seus mòbils i ho comparteixen amb companys. Els seus pares, ho desconeixen o bé no saben quines eines de control existeixen.
Silke Müller és directora d’un centre educatiu i en aquest llibre, demana a progenitors, mestres i politics de ser conscients del perill de les xarxes socials tant pel public infantil, com per la societat en general. Reclama una alfabetització mediàtica posada al dia per a tothom.
*Recomanat per la Xarxa de Biblioteques Municipals
- 18/09/2025
Un manual adreçat a families i educadors per explicar els principals transtorns psicològics infantils.
Ofereix els coneixements bàsics i i les eines necessàries en salut mental per tal que els adults puguin identificar els primers senyals d’alarma de certes malalties o malestars emocionals en els seus infants i buscar el suport necessari en les seves primeres etapes vitals.
Explica el paper del /la psiquiatra infantil. Un libre clar i amè per desmitificar la salut mental dels nostres fills i filles .
I tot això de la mà d'una autora, que té una àmplia experiència com a psiquiatra infantil.
*Recomanat per la Xarxa de Biblioteques Municipals
- 01/07/2025
Corren nous temps també per a l'educació.
Rosa Jové l'autora d'aquest llibre vol amb ell aconseguir escoles més felices. Es tracta de valorar i conservar allò que ens serveix, adaptar el que està obsolet i canviar el que no funciona.
El llibre es divideix en tres parts on s’expliquen conceptes com alumnes a qui descobrir i treballar el seu do natural; professors amb flexibilitat per donar més rellevància a les idees que als mètodes; solucions pràctiques per a espais que trenquen distàncies, repartiment dels temps de lleure i d'estudi, suport a la creativitat ...
Adequat per a famílies.
Recomanat per la Xarxa de Biblioteques Municipals
-
Hijos con altas capacidades : educarlos felices
Barcelona : RBA, septiembre de 2024
16/06/2025"Fills amb altes capacitats" parla sobre la importància d'acompanyar els fills amb altes capacitats, oferint a mares, pares i educadors allò que necessiten saber per posar en context què suposa l'alta capacitat intel·lectual i com connectar emocionalment amb els fills que tenen aquest potencial.
I és que la criança de nois i noies en un entorn familiar que responen al perfil de les altes capacitats intel·lectuals no és mai un camí senzill.
Gràcies a les explicacions i propostes pràctiques dels autors, aquesta obra pretén ser una guia i una ajuda útil.
Contextualitzen l'alta capacitat intel·lectual en entorns com la llar o l'escola, i, a més, ofereixen consells i pautes per connectar emocionalment amb els menors.
Els autors, tots tres amb altes capacitats, són Beatriz Belinchón (@hijos_con_altas_capacidades), advocada especialista en dret internacional, que explica l'experiència de la seva filla; Mario Belda, enginyer informàtic i psicòleg; i Maider Belda, psicopedagoga.
Junts ens apropen a les altes capacitats des d'una visió humanista, posant en valor les emocions i fent allò difícil i complex, una mica més senzill.
Mira el vídeo on els autors parlen de la intensitat de les altes capacitats
Adequat per a famílies.
Recomanat per Yolanda Villalón de la Biblioteca Montserrat Roig de Sant Feliu de Llobregat
-
Los Cuentos de los Hermanos Grimm tal como nunca te fueron contados :
[Madrid] : La Oficina, [2019]
29/04/2025Aquesta nova edició, a càrrec d'Helena Cortés Gabaudan, és una joia literària que ens transporta a la versió original i no censurada dels famosos relats dels germans Grimm.
Segons John Maxwell Coetzee, quan parlem de clàssics, parlem de llibres que superen els límits del temps, que estan vius, llibres que són sotmesos a prova cada dia pels lectors, i que són universals, això vol dir, que qualsevol, de qualsevol cultura, els pot entendre.
És evident que els contes dels germans Grimm han sobreviscut al temps, fins i tot abans de ser publicats per primera vegada l’any 1812, ja que provenen de, potser, segles de tradició oral. Clarament, han estat, són i seran sotmesos a prova cada dia per milers (o milions) de nens i nenes, tant en les seves formes originals com en totes les seves, impossibles de quantificar, reescriptures i adaptacions. Sobre el concepte d'universalitat, són obres que han arribat d'una forma o altra a tots i que a més tots transmetem als nostres nens i nenes.
En vida, els Grimm van publicar set edicions dels seus contes. Aquesta nova edició té el valor de ser la més pròxima als contes tradicionals alemanys i hugonots. Encara que poc refinada i elaborada literàriament, és la més semblant als contes que feia segles que es transmetien. Rescata la cruesa i autenticitat de les històries tal com van ser recopilades en el seu context original, abans de ser suavitzades i moralitzades per a audiències posteriors. Crida l'atenció, per exemple, el canvi de les mares dolentes que volen matar als seus fills per les madrastres, ja que això respon a una reescriptura per a l'època: no s'acceptava la idea que una mare pogués ser dolenta amb els seus fills.
Helena Cortés Gabaudan ofereix una traducció fidel i un context històric detallat, enriquint la comprensió del lector sobre la importància cultural i social d'aquests contes. Les narracions, més fosques i directes que les versions modernes, ens mostren la intenció original de transmetre lliçons de vida contundents.
Aquest llibre és imprescindible per als amants de la literatura folklòrica i aquells interessats en l'evolució dels contes infantils. L'obra de Cortés Gabaudan ens permet redescobrir els contes dels Grimm en la seva forma més pura i poderosa, oferint una experiència de lectura que és tant educativa com fascinant. I als nens... els encantaran.Adequat per a famílies.
Recomanat per Anaïs Bravo de la Biblioteca Montserrat Roig de Sant Feliu de Llobregat
- 11/03/2025
Què podem fer aquest cap de setmana? On podem anar amb les nostres criatures?
Hi ha una llista de 25 llocs proposats en aquest llibre i per a tots els gustos. Mar, muntanya, boscos, coves, rius, cims...
Marta García París i Gerard Valls Apececha fan una recopilació de les millors excursions per fer en família a menys d'una hora i quart de Barcelona, acompanyades d'imatges, descripcions molt completes i mapes amb detall.
Una bona manera d'apropar la natura i l'esport als infants.
Recomanació feta per Berta Cama Sanchez. Biblioteca Esteve Paluzie
-
Racons excepcionals de la costa catalana
Granollers : Editorial Alpina, març 2024
04/02/2025Si t’agrada caminar per llocs excepcionals amb tranquil·litat i acompanyat de la família i dels amics, et proposem la lectura de Racons excepcionals de la costa catalana. Consta de dos volums. En el primer trobaràs 10 racons extraordinaris des del cap de Creus al Garraf: Colera, Cadaqués, Begur, Tamariu, Palamós, Sant Feliu de Guíxols, Tossa de Mar, Blanes, Calella i Sitges. En el segon, 10 racons més des de la Costa Daurada al delta de l’Ebre: Altafulla, Salou, L’Hospitalet de l’Infant i la Vall de Llors, L’Ametlla de Mar, El Perelló, L’Ampolla, Deltebre, Sant Jaume d’Enveja, Amposta i La Ràpita.
Catalunya té 550 km de costa on trobem magnífics llocs per descobrir i gaudir: penya-segats, platges de sorra daurada. Per tant, en aquestes dues guies trobaràs 20 espais d’aquesta meravellosa costa que té Catalunya. Per començar hi ha una breu explicació de la població per tal d’explorar alguna cosa més que el mar i de cada platja o cala, una breu descripció dels serveis que ofereix. Al final de cada capítol s’ha inclòs un apartat d’ “Altres opcions”, que fa referència a activitats aquàtiques, museus o monuments propers a l’indret, com també una “Caminada”, un excursió per completar la jornada, sigui pel tram del litoral o cap a l’interior, acompanyat d’un mapa rel recorregut.
Són dues guies que pertanyen a la col·lecció de Guies familiars, Indrets i paisatges, Descobertes per a totes les edats, amb una informació molt precisa i valuosa.
Recomanació de Lourdes Escrigas Casas. Biblioteca Joan Oliva i Milà.
-
Lo que necesitan los niños
Rosario, Santa Fe, Argentina : Homo Sàpiens Ediciones, [2019]
14/01/2025Ja han passat centenars d'anys des del naixement de l'escola i avui es presenta un context que, inevitablement, dibuixa noves necessitats. Si no parem atenció a entendre aquestes noves necessitats, si no aprenem a llegir-les, el desfasament entre la institució educativa i els nens serà ben aviat abismal -si no ho és ja-.
En aquest llibre l'autor proposa una manera diferent de pensar el vincle entre el docent i l'alumne, sabent que no hi ha variable més influent sobre el desenvolupament de les capacitats cognitives, emocionals i socials del nen que aquesta relació.
Després, l'autor convida a reflexionar sobre què és el que necessiten els nens i com es poden facilitar aquests aprenentatges, a partir de les aportacions de la teoria de la inclinació, les bases de la criança respectuosa i les investigacions en el camp de les neurociències, bolcada una manera diferent de mirar, pensar i sentir la infància.
I després -mai abans- es podran dissenyar les estratègies necessàries per escurçar la distància que avui separa els nens de la seva escola.*Recomanat per la Xarxa de Biblioteques Municipals
- 02/12/2024
El primer manual autoritzat dels ensenyaments i les pràctiques desenvolupades per Thich Nhat Hanh i els educadors de Plum Village per a ajudar els mestres a cultivar la plena consciència a les seves vides i a les dels seus alumnes.
Els educadors feliços canvien el món ensenya als mestres d’educació primària, a docents universitaris, a professors de secundària i membres del personal educatiu en general que, per tal de poder fer un bon ensenyament a les escoles, les universitats i les aules, és important que primer incorporin ells mateixos la pràctica i la transformació a través del mindfulness.
Aquest llibre inclou tècniques senzilles, perfeccionades pels mateixos educadors, per aprendre com cultivar la plena consciència, o mindfulness, i aplicar-la en les relacions i la pràctica docent amb els alumnes i els col·legues.
Presentades en un llenguatge laic, adequat per a contextos diversos, les instruccions van seguides d’una orientació pràctica dirigida als docents, amb abundants explicacions, activitats, consells i respostes dels estudiants.
*Recomanat per la Xarxa de Biblioteques Municipals


