Els plàtans i els micos

De veritat els hi agraden tant els plàtans a les mones?

Sí i no. Els hi agraden, però potser no seria la seva elecció si els hi donessis vàries opcions,  ni tampoc el que més els hi convé.

Què mengen les mones? Totes mengen el mateix? No, no totes mengen el mateix.  Només has de pensar en la quantitat de varietats de primats que existeixen:  titis, macacos, ximpanzés, goril·les, de cara de mussol, d’esquirol, còlobs, orangutan, gibons, mandrils, babuïns…

Si pensem en aquesta varietat i en els diferents procedències i hàbits de cadascuna, podem arribar a la conclusió de què difícilment tenen els mateixos costums d’alimentació

Cada grup de mones s’alimenta de formes concretes que depenen, de la seva edat, dels seus hàbits particulars, de l’ecosistema en què es desenvolupa i la disponibilitat d’aliments en cada estació de l’any. Es pot classificar la seva alimentació  segons siguin totalment herbívors, carnívors (incloent els mengen insectes) i els omnívors (mengen de tot)

Tot i així, en general, les seves dietes poden incloure : fruites, fulles, branques, nous, llavors, flors escorces d’arbres, nèctar, fruits secs, arrels, insectes, algunes especies invertebrats, petits mamífers, ratolins o aus.

Fruites sí, però hi ha estudis que, de fet, recomanen que se’ls proporcioni poca quantitat, donat que el sucre que contenen, no només els pot provocar malalties com la diabetis, cardiovasculars o dentals,  sinó que els pot provocar un augment d’agressivitat.

D’on prové llavors la nostra imatge de què mengen especialment plàtans? Prové de l’alimentació que se’ls donava inicialment a aquest animals quan van començar a ser criats en captivitat, ja sigui en zoològics o en circs. La falta de coneixements sobre els seus costums alimentaris va portar a què se’ls proporcionés aliments similars als de les persones. Després, el cinema va ajudar a difondre aquesta falsa creença.

Font: https://www.bioparcfuengirola.es/quien-dijo-los-monos-comen-platanos/

Locos por los monos / Owen Dawey

Simios y monos  / Barbara Taylor

Alicia en el país de los monos / Tebó