Guia de lectura

Alfred Jarry precursor del dadaisme, el surrealisme i el teatre de l'absurd

Alfred Jarry precursor del dadaisme, el surrealisme i el teatre de l'absurd

El dram aturg i poeta francès Alfred Jarry va néixer a Laval el 1873. Aviat demostrà un talent precoç per a la literatura i feu de la seva vida un reflex del seu posicionament artístic. La seva obra més coneguda, "Ubú Rei", s'estrenà el 1896 amb un gran èxit i també una gran polèmica. Aquesta peça teatral s'emmarca dins del teatre de l'absurd i és una sàtira contra l'autoritat protagonitzada per un monarca grotesc, el Pare Ubú, qui és tan tirà com covard. Se l'ha considerada precursora del surrealisme.

Alfred Jarry fou també el creador de la patafísica a la qual ell mateix definí com la "ciència de les solucions imaginàries".

Alfred Jarry visqué una vida vida excèntrica i dissoluta que el porta a gastar ràpidament l'herència rebuda i a morir en la pobresa en un hospital de la caritat de París  l'1 de novembre de 1907.

"Ubú Rei" es segueix representant amb freqüència a tots els teatres del món. Una de les versions més aplaudides a casa nostra és la que van estrenar el grup Els Joglars el 18 d'octubre de 1995 al Teatre Municipal de Girona. Al muntatge satiritzaven i parodiaven l'aleshores President de la Generalitat Jordi Pujol i Soley.

 

La proposta:  Exposició: Ubú pintor. Alfred Jarry i les arts – Museu Picasso - Fins al 05/04/2026
Imatge de l'exposició Ubú pintor. Alfred Jarry i les arts del Museu Picasso L'exposició Ubú pintor sobre Alfred Jarry explora el mite d'Ubú —el personatge irreverent que va sacsejar el món cultural a finals del segle XIX— i el llegat radical que Jarry va deixar en generacions d'artistes: des dels Nabís i els surrealistes fins a creadors contemporanis. La mostra reuneix no només les obres d'Alfred Jarry recollides en diferents materials com llibres, revistes, obra gràfica i dibuix sinó que també posarà sobre la taula la transcendència del seu llegat, que és manté fins a l'actualitat. En aquest sentit, reuneix l'obra del dramaturg francès i la dels artistes del seu cercle més immediat com Pierre Bonnard, Paul Gauguin, Henri Toulouse- Lautrec, Charles Filiger i els Nabís. I inbclou un apartat destacat que versarà sobre l'impacte del dramaturg en la generació surrealista: André Breton, Antonin Artaud, Pablo Picasso, Joan Miró, Max Ernst, Victor Brauner i Dora Maar.

Amb el carnet de les biblioteques tens la tarifa reduïda en el preu de l'entrada al museu i les exposicions temporals.

 

Data de creació: 29/11/2017

Última actualització: 25/02/2026

Seccions de la guia

Sobre Alfred Jarry


 Alfred Jarry
Alfred Jarry
Lévesque, Jacques-Henry  
[Paris] : Seghers, [1963]
 Assaig de teatre
Assaig de teatre
Barcelona : Associació d'Investigació i Experimentació Teatral, 1994-2010
 Homenaje a Alfred Jarry en el centenario del estreno de Ubu Rey
Homenaje a Alfred Jarry en el centenario del estreno de Ubu Rey
Navarro de Zuvillaga, Javier  
Madrid : Editorial Complutense, 1997
Torna a l'inici