Guía de lectura

Teatre i conflictes bèl·lics

Teatre i conflictes bèl·lics

Al llarg de la història de la humanitat els fets bèl.lics han marcat profundament la societat, la cultura, i no menys, l' escena teatral mundial.

Us oferim un ampli ventall d'obres dramaturgues marcades clarament pel clima convuls i la desorientació de l'home davant la barbàrie de les guerres. Dins la guia trobareu, des de textos clàssics de l'escenografia catalana, com "La plaça del Diamant" a textos més contemporanis, com les obres colpidores de Wajdi Mouawad.

SAWDA: Mis padres no me dicen nada. No me cuentan nada. Les pregunto:"¿Por qué hemos dejado el Sur?" Ellos me dicen: "Olvida. Para qué. No pienses más en ello. No hay Sur. No tiene importancia. Estamos vivos y comemos cada día. Eso es lo que cuenta". Dicen: "Aquí la guerra no nos atrapará". Respondo: "Nos atrapará. La tierra está herida por un lobo rojo que la devora". Mis padres no cuentan nada. Yo les digo: "Me acuerdo, huimos en medio de la noche, unos hombres nos echaron de nuestra casa. La destruyeron". Ellos me dicen: "Olvida". Yo digo: "¿Por qué mi padre lloraba de rodillas delante de la casa en llamas? ¿Quién la quemó?" Me responden: "Todo eso no es verdad. Lo has soñado, Sawda, lo has soñado" (…) 

 

Mouawad, Wajdi. "Incendios"

Fecha de creación: 24/07/2014

Última actualización: 27/07/2018

2. Segona Guerra Mundial (1939-1945)


 El Diari d'Anna Frank
El Diari d'Anna Frank
Goodrich, Frances  
Alzira : Bromera, 2011

Teatre nord-americà

Adaptació teatral de la novel·la que explica la història d'una adolescent jueva, amagada durant dos anys, amb set persones més, en un espai molt reduït i secret evitant la persecució nazi.

 Führer
Führer
Teixidor, Jordi  
[Barcelona] : Proa, 2001

Teatre català

Tota l'acció d'aquesta obra transcorre dins el búnquer del Führer, on s'apleguen un seguit de personatges que hauran d'assumir individualment les seves culpes i el seu dolor mentre el món d'horror que han creat s'enruna enmig de la destrucció i la mort.

 Himmelweg
Himmelweg
Mayorga, Juan  
Ciudad Real : Ñaque, 2011

Teatre castellà

Un delegat de la Creu Roja visita el gueto de Theresienstadt el 1944 prèviament preparat a consciència per la dictadura de Hitler perquè se'n dugui una visió positiva. No és només una obra sobre l'holocaust: parla de l'engany i de la conformitat dels éssers humans amb l'engany per poder estar amb pau amb ells mateixos.

 Irène Némirovsky
Irène Némirovsky
Guasp, Joan  
Barcelona : Proa, 2007

Teatre català

Monòleg basat en les últimes hores de vida de l'escriptora ucraïnesa d'origen jueu Irène Némirovsky, que va morir a les cambres de gas del camp d'extermini nazi d'Auschwitz.

 Schweyk en la segunda guerra mundial
Schweyk en la segunda guerra mundial
Brecht, Bertolt  
Madrid : Alianza, 1996

Teatre alemany

El soldat Schweyk, amb la seva picardia i indisciplina, demostra la ineficàcia dels mètodes militars. Schweyk és astut i posseïdor d'una saviesa popular subversiva, és un antiheroi que canvia el món amb la seva actitud provocativa. És el soldat que, per sobreviure, esquiva els serveis i  desemmascara i ridiculitza l'estament militar.

 Todos eran mis hijos: drama en tres actos
Todos eran mis hijos: drama en tres actos
Miller, Arthur  
Barcelona : Tusquets, 2012

Teatre nord-americà

Denúncia del cinisme de les empreses d'armaments. Un empresari d'èxit és acusat d'enviar material defectuós de la seva fàbrica a l'exèrcit, fet que provoca la mort de molts pilots durant la Segona Guerra Mundial. Una trobada familiar provocarà que les ferides obertes del passat trastoquin les esperances d'uns i treguin a la llum les misèries d'altres.

 Uuuuh!
Uuuuh!
Vázquez, Gerard  
Barcelona : Proa, 2005

Teatre català

Berlín, any 1944, el pallasso Charlie Rivel ha d'actuar a l'aniversari del Führer. Hi ha un agent de la Gestapo que vol actuar amb ell, i també algú que ha planejat un atemptat que pot canviar el curs de la guerra i de la història de la humanitat. Una comèdia irònica, entranyable i punyent. Charlie Rivel, el més tendre dels pallassos, es veu obligat a actuar davant de Hitler, el més bàrbar dels dictadors. L'art és innocent? S'ha de sotmetre al poder? Fan política els artistes?

Volver al inicio