Arquitectura i urbanisme

Destaquem

Antoni Gaudí

De la natura va treure lliçons que aplicaria a la seva obra arquitectònica.

Saps què va ser el modernisme?

Els artistes modernistes buscaven crear un art nou, original i ple d’imaginació.

Arquitectures que cuiden

L’arquitectura i la seva funció cuidadora de les persones i el planeta.

La tècnica del trencadís

El trencadís és una tècnica artística molt típica del modernisme català.

Portada Un món de cases
Un món de cases

A continuació trobaràs alguns contes i alguns manuals que parlen sobre els diferents tipus de cases.

Fem trencadís

T'expliquem com crear el teu propi trencadís, com els modernistes!

Biblioteques dels inicis del segle XX

Imatges d'algunes de les biblioteques més antigues de la Xarxa.

L'arquitectura de les colònies industrials

La Colònia Güell és una colònia industrial on intervé Antoni Gaudí.

Recomanacions

Agenda

dimarts
09 jun
17:30 h

Premià de Mar. Biblioteca Martí Rosselló i Lloveras

Hora del conte "La Petra en el món Gaudí"

Un viatge escènic pel fascinant univers de Gaudí, on llum, formes i colors ens guiaran a través dels seus espais més emblemàtics. Entre reptes i endevinalles, els infants acompanyaran a la recerca dels colors perduts de la sargantana del Parc Güell.

Un espectacle, a càrrec de Maria Coll, ple de màgia, treball en equip i creativitat. 

Activitat recomenada per a infants a partir de 4 anys.

Cal inscripció prèvia mitjançant formulari web, disponible a partir del 25 de maig.

dissabte
26 set
11:00h

Lliçà d Amunt. Biblioteca Ca l Oliveres

CONTES AL VOL: L'ARBRE GENERÓS I L'ARQUITECTE FAMÓS

Enmig d’un prat hi vivia un arbre ben gros i generós que un dia va conèixer un petit infant alegre i juganer. Ells dos es van fer molt amics i van passar bones estones junts compartint aventures. L’infant es va fer gran i es va convertir en un arquitecte famós i l’arbre es va anar quedant sol envoltat de més edificis i construccions. Tot va canviar el dia que l’arquitecte va fer un edifici al costat de l’arbre i una ventada el va fer tombar i aquell fet els va tornar ajuntar. Espectacle inspirat en els contes de “L’arquitecte i l’arbre” de Thibaut Rassat i de “L’arbre generós” de Shel Silverstein que reflexiona al voltant de la relació amb el nostre planeta, agredit constantment, i la contraposició entre les necessitats materials i allò intangible, per tal d’aconseguir la felicitat.

A càrrec del narrador Gerard Garcés.

Per infants a partir de 3 anys. Places limitades.

Amb inscripció prèvia a partir de l'1 de setembre al Web de l'Ajuntament.

dimarts
29 set
17:30 h

Lliçà d Amunt. Biblioteca Ca l Oliveres

TALLER FAMILIAR: DE LA TERRA A L'ARQUITECTURA

El taller proposat té un enfocament interactiu i vivencial que convida a descobrir la terra com a matèria a través del joc i l’experimentació. Al llarg de l’activitat explorarem la seva expressivitat i les potencialitats d’aquest material, apropant-nos-hi des d’una mirada sensorial que ens permetrà escoltar-la amb tots els sentits i reconèixer-ne les qualitats, textures i comportaments. A partir d’experiències pràctiques, aprofundirem en les dinàmiques físiques i químiques que fan possible l’ús de la terra en la construcció, per acabar transformant-la amb les mans. Les participants elaboraran petits adobes, peces de tàpia o mostres de pintura natural, connectant així la matèria primera amb el procés constructiu i descobrint el pas de la natura a l’arquitectura.

A càrrec de De Mans a Terra.

Adreçat a infants entre 4 i 12 anys, acompanyats d’un adult.

Places limitades. INSCRIPCIÓ PRÈVIA A PARTIR DE L'1 DE SETEMBRE AL WEB DE L'AJUNTAMENT

dilluns
19 oct
18:30 h

Premià de Mar. Biblioteca Martí Rosselló i Lloveras

Projecció del curtmetratge "Barreres invisibles" i xerrada

La biblioteca acollirà la projecció del curtmetratge documental "Barreres invisibles", que explora l'accessibilitat i la inclusió en l'àmbit educatiu a escoles d'Espanya i Moçambic. La peça segueix la vida de tres joves amb diversitat funcional i reflexiona sobre les barreres físiques i socials que encara han de superar.

Després de la projecció, es durà a terme una xerrada-col·loqui sobre l'accessibilitat universal i la necessitat de construir entorns urbans inclusius per a tothom.

Aquesta activitat, organitzada per Arquitectura Sense Fronteres, promou la justícia urbanística i la cooperació internacional.

dimecres
28 oct
18h

Santa Coloma de Cervelló. Biblioteca Pilarin Bayés

Conferència Arquitectura Saludable

Aquesta xerrada analitza com els espais que habitem generen exposicions ambientals (biològiques, físiques, químiques i cognitives) que, integrades a través del concepte d’exposoma, influeixen de manera contínua en el cervell, el sistema nerviós i el benestar físic i mental al llarg de la vida. Amb una aproximació clara i accessible, s’exploren els efectes del disseny i de l’ús quotidià dels espais, oferint eines pràctiques per afavorir entorns més saludables.

A càrrec d’ AUS Arquitectura (https://aus.arquitectes.cat) és una agrupació del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) que treballa per impulsar hàbitats sostenibles orientats al benestar del planeta i de les persones. 

Aquesta xerrada  s'enmarca dins les activitats Commemora, que aquest any centrem en l'arquitectura. 

dimecres
18 nov
18:00 h

Alella. Biblioteca Ferrer i Guàrdia

Commemora 2026. Conferència i projecció: Arquitectura saludable

A càrrec d’Arquitectura Sense Fronteres

Barreres invisibles” és un curtmetratge documental que aborda l’accessibilitat i la inclusió en l’àmbit educatiu a escoles d’Espanya i Moçambic.

La peça s’endinsa en la vida quotidiana de tres joves amb diversitat que han d’afrontar, dia rere dia, múltiples barreres: algunes visibles, però moltes d’altres invisibles i normalitzades.

Després de la projecció, es durà a terme una xerradacol·loqui centrada en l’accessibilitat universal i en el model de Ciutat Amigable.

 

divendres
20 nov
17:30 h

Alella. Biblioteca Ferrer i Guàrdia

Commemora 2026. Taller infantil: El joc del Samurai, paisatge d'equilibri

A càrrec de Lemur.

Aquest taller proposa viure l’espai des del moviment i l’equilibri, activant el sistema vestibular per explorar totes les seves dimensions i direccions: la sagital (davant/darrere), la frontal (dreta/esquerra) i la rotacional (el gir al voltant d’un eix).

L’activitat convida a prendre consciència del benestar que pot generar un espai multinivell a través de l’experiència corporal directa.

Per a infants de 4 a 8 anys.
Cal inscripció prèvia a: b.alella.fg@diba.cat / 935559055

dilluns
23 nov
17:30 h

Palafolls. Biblioteca Enric Miralles

Contes sense fronteres: el dret a la ciutat

Activitat adreçada a infants d’entre 5 i 10 anys, amb l’objectiu de reflexionar sobre la ciutat, els seus drets i la importància d’imaginar un entorn urbà millor per a tothom.

A través de la lectura de tres contes, es facilitarà que els més petits entenguin el concepte de ciutat, la convivència en comunitat i els processos socials que donen forma als nostres entorns urbans.

Els contes proposats són: “El barri” de l’Olivia, de José Miguel Ventura; “El carrer és lliure”, de Kurusa; i “La meva ciutat imaginada”, de Cris Camarena, Vireta i Kireei. Aquest darrer conte tindrà un paper especialment rellevant, ja que permetrà als infants imaginar la seva ciutat ideal.

A partir de les lectures, es generarà un espai de reflexió on els participants podran pensar i expressar què volen per a la seva ciutat, més enllà de com és actualment.


A càrrec d’Arquitectura Sense Fronteres (https://catalunya.asfes.org), organització vinculada a la cooperació internacional i local que treballa per a l’accés a un habitatge digne, la planificació participativa i la justícia urbanística, amb projectes de base comunitària.

Aquesta activitat s’emmarca dins del Commemora 2026 “Arquitectura i Urbanisme, amb motiu del Dia dels Drets dels Infants.

Cal inscripció prèvia a b.palafolls.em@diba.cat / Tl. 93 765 79 08 i xarxes socials.


 

dissabte
12 des
12h

Santa Coloma de Cervelló. Biblioteca Pilarin Bayés

Espectacle infantil

L’ARBRE GENERÓS I L’ARQUITECTE FAMÓS

Espectacle inspirat en els contes de “L’arquitecte i l’arbre” de Thibaut Rassat i de “L’arbre generós” de Shel Silverstein que reflexiona al voltant de la relació amb el nostre planeta, agredit constantment, i la contraposició entre les necessitats materials i allò intangible, per tal d’aconseguir la felicitat.

A càrrec de Gerard Garcés, narrador i creador d’històries.

Aquests espectacle s'enmarca dins les activitats Commemora, que aquest any hem centrant en l'arquitectura.